Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Tarihi II ILA 204 4 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ESRA ATMACA
Dersi Verenler Prof.Dr. SAİM YILMAZ, Doç.Dr. SERDAR ÖZDEMİR, Doç.Dr. ESRA ATMACA,
Dersin Yardımcıları

Doç.Dr. Saim YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Serdar ÖZDEMİR, Dr. Öğr. Üyesi Esra ATMACA

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Emevi, Abbasi ve Endülüs Emevî devletlerinin siyasî ve kültürel tarihleri hakkında bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği

Emevî, Abbasi ve Endülüs Emevî Devletlerinin Siyasî ve Sosyal Tarihi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Emevî Devletinin kuruluşunu sağlayan siyasî ve askerî gelişmeleri anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 İlk üç Emevi halifesi döneminde yaşanan siyasi olayları ve Emevi devletinin dayandığı temel ilkeleri önceki dönem ile mukayeseli bir şekilde sorgular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 İktidarın Süfyanilerden Mervanilere intikali esnasında yaşanan siyasi gelişmeleri özetler ve yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Abdülmelik b. Mervan ve Ömer b. Abdülaziz döneminde yapılan iktisadi ve sosyal reformları listeler. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav,
5 Velid b. Abdülmelik döneminde ve sonrasında gerçekleşen fetih hareketlerini özetler. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
6 Emevi devletinin yıkılışına neden olan unsurları ifade eder. Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Sözlü Sınav,
7 Abbasi devletinin kuruluşunu sağlayan ihtilalin safhalarını özetler. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav,
8 Abbasi tarihinin dönemlerini ve özelliklerini ifade eder. Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav,
9 Emeviler ve Abbasiler döneminde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri açıklar. Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav,
10 Endülüs Emevî Devletinin dönemlerini ve özelliklerini ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
11 Endülüs Emevî Devletinde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Emevî Devletinin Kuruluşunu Sağlayan Siyasî ve Askerî Gelişmeler
2 Süfyaniler Dönemi
3 Hilafetin Mervanilere İntikali: Mervan ve Abdülmelik b. Mervan Dönemi
4 Abdülmelik b. Mervanın Oğulları ile Ömer b. Abdülaziz Dönemleri
5 Yıkılış Dönemi Halifeleri ve Emevî Devletinin Yıkılışı
6 Abbâsî İhtilali ve Abbâsî Devletinin Kuruluşu: Seffah ve Mansur Dönemi
7 Yükseliş Dönemi Abbasî Halifeleri
8 Samerra Dönemi-Merkezin Bağdata Taşınması ve Abbâsî Devletinin Yeniden Toparlanma Süreci
9 Büveyhîlerin ve Selçukluların Nüfuz Dönemi
10 Son Dönem Abbâsî Halifeleri ve Devletin Yıkılışı
11 Emevîler ve Abbâsîler Döneminde İdarî, Siyasî, Askerî, Adlî ve Malî Yapı
12 Emevîler ve Abbâsîler Döneminde Toplumsal Hayat, İlim ve Kültür Hayatı, Sanat
13 Endülüs Emevî Devletinin Kuruluşu ve Dönemleri
14 Endülüs Emevî Devletinde Kültür ve Medeniyet
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Öztürk, Levent (2012), İslam Tarihi I Ders Notları.

Ders Kaynakları

[2] Aycan, İrfan-Sarıçam, İbrahim (2002), Emeviler, İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
[3] Algül, Hüseyin (1997), İslam Tarihi, İstanbul: Gonca Yayınları.
[4] Hitti, Philip (1982): İslam Tarihi, İstanbul: İSAV Yayınları.
[5] Hodgson, Marshall (1995): İslam´ın Serüveni, İstanbul: İz Yayınları.
[6]Yılmaz, Saim (2006), Abbasîler, İstanbul: Milli Kayıhan Yayınları.
[7] Öztürk, Levent (2012), İslâm Toplumunda Hristiyanlar, İstanbul: Ensar Yayınları.
[8] Apak, Adem (2011): Anahatlarıyla İslam Tarihi, II-IV, İstanbul: Ensar Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Ödev 1 5 5
Sözlü Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 16 1 16
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6