Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Tarihi I | ILA 201 | 3 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Hz. Peygamber Döneminde Sosyal Hayat |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ESRA ATMACA |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SAİM YILMAZ, Doç.Dr. SERDAR ÖZDEMİR, Doç.Dr. ESRA ATMACA, |
Dersin Yardımcıları | Doç.Dr. Saim YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Serdar ÖZDEMİR |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Genel Dünya Tarihi içinde Hz. Muhammed´i, yaşadığı dönemi ve dört halife dönemine esas olan uygulamalarını tarih kavrayışı kazanacak şekilde öğrenmek |
Dersin İçeriği | İslam Öncesi Arap Tarihi, Tarihi Bir Şahsiyet Olarak Hz. Muhammed´in Hayatı, Şahsiyeti ve Faaliyetleri, Dört Halife Dönemi
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsanlık tarihini bir bütün olarak tasvir eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | İslam öncesi Arap tarihini ve kültürünü kendi cümleleriyle ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, |
3 | Hz. Muhammed´in yaşadığı toplumu tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Mekke döneminin önemli siyasi hadiselerini hatırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Medine döneminin önemli siyasi hadiselerini hatırlar. | Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Ödev, |
6 | Hz. Muhammed´in hayatını, şahsiyetini ve insanlık tarihine katkılarını ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
7 | Hz. Muhammed’in vefatından sonra karşılaşılan problemleri ve ilk dört halifenin tayin usullerini açıklar. | Grup Çalışması, | Sözlü Sınav, Ödev, |
8 | İlk dört halife döneminde gerçekleşen fetih hareketlerini özetler. | Soru-Cevap, Tartışma, | Sözlü Sınav, |
9 | Hz. Ömer döneminde kurulan Divan teşkilatını açıklar. | Anlatım, | Ödev, |
10 | Halife Hz. Osman’ın öldürülmesine yol açan sebepleri ve Hz. Ali-Muaviye mücadelesinin safhalarını açıklar ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
11 | Tarihi hadiseleri anlama ve yorumlamada tenkit ve analiz becerisini gösterir. | Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam Öncesi İnsanlık Tarihine Genel Bir Bakış, İslam Öncesi Hicaz Bölgesi, Arap Yarımadası ve Komşu Devletler | |
2 | Hz. Muhammed´in Nesebi, Doğumu ve Çocukluğu, Gençliği ve Peygamberliği | |
3 | Tebliğin İlk Yılları: Mekke Toplumunun Tepkisi ve Yaşanan Mücadeleler | |
4 | Habeşistan´a Hicret, Sosyal Boykot Dönemi | |
5 | Akabe Biatları ve Medine´ye Hicret | |
6 | Medine´de Toplumsal Yapılanma | |
7 | Müşriklerle İlişkiler: Bedir, Uhud, Hendek, Hudeybiye, Umretül-Kaza | |
8 | Yahudilerle İlişkiler: Kaynuka, Nadir, Kureyza, Hayber | |
9 | Bizansla Mücadelenin Başlaması: Mute, Tebük | |
10 | İslamiyetin Arap Yarımadasına Yayılması, Veda Haccı, Hz. Peygamberin Rahatsızlanması, Vefatı ve Kişiliği | |
11 | Hz. Peygamber’in Vefatından Sonra Yöneticinin Belirlenmesi Sorunu, Hz. Ebu Bekir ve Ömer Dönemi | |
12 | Hz. Osman ve Hz. Ali Dönemi | |
13 | Dört Halife Dönemi: Siyasi Tarihe Genel Bir Bakış | |
14 | Dört Halife Dönemi: Sosyo-Ekonomik Tarihe Genel Bir Bakış |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Mağlus, Sami b. Abdullah (2013), Siyer Atlası, İstanbul: Siyer Yayınları |
Ders Kaynakları | [2] Hamidullah, Muhammed (2004): İslam Peygamberi, İstanbul: Beyan Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
1. Ödev | 10 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Sözlü Sınav | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 16 | 1 | 16 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |