Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam İbadet Esasları ILA 110 2 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HAMDİ ÇİLİNGİR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM LABABIDI,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Merve Özdemir, Arş. Gör. Ahmet Numan Ünver, Arş. Gör. Nuray Keskin, Arş. Gör. Muhammet Ali Acar

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İbadet kavramı, ibadetlerin hedefleri, ibadetin birey ve toplum üzerindeki etkileri ve ibadetin biçimsel olarak ayrıntılı bir şekilde öğrenilmesi.

Dersin İçeriği

İslam dininin öngördüğü ibadetlerin hukuk ve uygulama açısından dinin esaslarına uygun olarak öğrenilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İbadet kavramını ve ibadetlerin amacını açıklar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav,
2 Biçimsel olarak ibadetlerin yapılışını anlatır ve gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav,
3 İbadet öncesi ve sonrası yapılması gerekenleri ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav,
4 İbadetleri bozan durumları sayar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav,
5 İbadetlerin erkân ve şartlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav,
6 İbadetlerin dayandığı delilleri tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu

1. Kuduri Muhtasarı ve Tercümesi, Beka Yayınları, İstanbul 2015.

2. Âyet ve Hadislerle Şâfiî İbâdetler İlmihali, Soner Duman, Mirac Yayınları 2013.

3. Komisyon, İlmihal I,Türkiye Diyanet Vakfı İslamî Araştırmalar Merkezi (İSAM),
İstanbul 1998.

 

 

Ders Kaynakları

1. Ö. Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali, Bilmen Yayınevi, İstanbul 1992
2. İFAV ilmihali,
3. H. Mehmet GÜNAY, Zekât Kitabı
4. TDV İslam Ansiklopedisi ilgili maddeler.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Sözlü Sınav 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Sözlü Sınav 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 95
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,8
Dersin AKTS Kredisi 4