Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hadis I ILA 106 2 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI, Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ, Prof.Dr. ABDULLAH AYDINLI, Doç.Dr. ŞULE YÜKSEL UYSAL,
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Doç. Dr. Erdinç AHATLI, Yrd.Doç.Dr. Şule Y. UYSAL

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Hz. Peygamber´e vahyin gelişini anlatan rivayetler ile ilmin önemi ve kapsamı, âlimin değeri ve bazı özelliklerine ilişkin hadislerin özgün metinlerden okunması ve anlaşılması konusunda birikim kazandırmak

Dersin İçeriği

Bu derste vahyin başlangıcı ve ilim konusu, Buhârî´nin Sahîh´inin "Bed´ü´l-vahy" ve "Kitâbul-İlm" bölümündeki hadislerin sened ve metin yönüyle incelenmesinden hareketle ele alınmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hadisi şekil özellikleriyle tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Buhârînin Sahîhini rivayet özellikleri açısından değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Sened-metin ilişkisini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Hadis metninin Türkçeye çevirisi konusunda tecrübe kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Metin anlama metodlarını uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Hadisin klasik ve güncel yorumlarının sentezini yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Hz. Peygamberin sünnetinin bireysel ve toplumsal değerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hz. Peygamber´e vahyin gelişini anlatan rivayetler
2 İlmin fazileti ve âlimin kendisine sorulan sorulara cevap verme tarzı
3 Kıraat ve münâvele yöntemiyle hadis öğrenmek
4 İlimde ince anlayış sahibi olmak ve küçük yaştakilerin hadis öğrenmesi
5 Hz. Peygamber´in inananları ilme teşvik etmesi
6 İlim öğrenmek için arkadaşıyla nöbetleşmek
7 Kadınların eğitim ve öğretimi
8 İlmin yazılarak kayıt altına alınması
9 Geceleyin ilim tahsil etmek
10 İlmi ezberleyerek bellemek
11 Âlim kişide olması gereken bazı özellikler
12 İlimle ilgili bazı âyetlerin açıklanması
13 İlim öğrenirken çekingen davranma
14 Mescid içerisinde ilim öğretmek
Kaynaklar
Ders Notu

Buhârî, el-Câmi'u's-sahîh (Kitâbü'l-İlim)

Ders Kaynakları

1. Buhârî, el-Câmius-sahîh
2. Kastallânî, İrşâdüs-sârî
3. İbn Hacer, Fethu´l-bârî
4. Aynî, Umdetü´l-kârî

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6