Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İhyâ Okumaları: İbâdetlerin Gizemleri ILA 323 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH ÖZCAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İbadetlerin hikmetleri konusunun Gazzâlî'nin İhyâ adlı eserin üzerinden incelenmesi

Dersin İçeriği

1. Gazzâlî’nin hayatı, yaşadığı dönem
2. Gazzâlî’nin ilmî kişiliği
3. Gazzâlî’nin düşüncesinde fıkıh ve tasavvufun yeri
4. “İhyâ”nın içeriği, bölümleri
5. Gazzâlî'nin sunumuyla ibâdetlerin sırları
6. Seçme metin okumları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gazzâlî'nin hayatı ve yaşadığı dönemini tasvir eder. Anlatım, Sınav ,
2 Gazzâlî’nin ilmî kişiliğin değerlendirir. Anlatım, Sınav ,
3 Gazzâlî’nin düşüncesinde fıkıh ve tasavvufun yerini analiz eder. Anlatım, Sınav ,
4 “İhyâ”nın içeriği ve bölümlerini tarsvîr eder. Anlatım, Sınav ,
5 Gazzâlî'nin sunumuyla ibâdetlerin sırlarının değerlendirir. Anlatım, Sınav ,
6 İlgili metinleri yorumlar
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ebû Hâmid el-Gazzâlî’nin Hayatı, Yaşadığı Dönem, İlmi kişiliği, Eserleri
2 Gazzâlî’nin Düşüncesinde Fıkıh ve Tasavvuf
3 İhyâ”nın bölümleri, içeriği
4 İhyâ Üzerine Yapılan Çalışmalar ve Değerlendirmeler
5 İlim Kitabı
6 İnanç Esasları Kitabı
7 Temizliğin Gizemleri
8 Namazın Gizemleri
9 Zekâtın Gizemleri
10 Orucun Gizemleri
11 Haccın Gizemleri
12 Kur'ân Okumanın Gizemleri
13 Zikir ve Du'âların Gizemleri
14 Tartışma ve genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Çağrıcı, M., Özervarlı, M.S., Dönmez, İ.K., Uludağ, S., Karlığa, B., “Hüccetü’l-İslâm Ebû Hâmid el-Gazzâlî”, DİA, 13, 489-530, İstanbul, 1996.
2. Ebu Hamid Huccetülislam Muhammed b. Muhammed Gazzali, 505/1111, İhya’u ulumi'd-din, trc. Ahmed Serdaroğlu, Bedir Yayınevi, İstanbul, 1974.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 72
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,88
Dersin AKTS Kredisi 3