Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Din Sosyolojisi ILA 321 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ABDULLAH İNCE
Dersi Verenler Doç.Dr. ABDULLAH İNCE, Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ELMALI KARAKAYA,
Dersin Yardımcıları

Yok.

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Din Sosyolojinin temel kavram ve konularını kavrar.

Dersin İçeriği

Bu derste başlangıcından günümüze din sosyolojinin doğuşu, kurucuları, temel metodolojisi ve temel konuları incelenir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Din sosyolojisinin tanımını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Bilimler tasnifinde din sosyolojisinin yerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Din sosyolojisinin doğduğu şartları kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Din sosyolojinin öncülerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
5 Din sosyolojisinin kurucularını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
6 Din sosyolojisinin metodolojisini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Din sosyolojinin diğer bilimlerle olan münasebetlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 Din sosyolojisinin temel konularını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Din sosyolojisi nedir?
2 Din sosyolojisi ne zaman ve nerede doğdu?
3 Din sosyolojinin kurucuları, A. Comteau, E. Durkheim.
4 Din sosyolojinin kurucuları, Max Weber, Joachim Wach.
5 Din sosyolojisinin karakteristik özellikleri.
6 Din sosyolojisinin metodolojisi.
7 Modern ve klasik din sosyolojisi arasındaki farklar.Din sosyolojisinin temel kavramları.
8 Din sosyolojisinin Türkiye´ye girişi.
9 Din sosyolojinin temel kavramları ve temel problemleri.
10 İslam ve din sosyolojisi.
11 Din sosyolojisinin İslami kaynakları.
12 Özel ve genel din sosyolojisi, İslami ya da Budist sosyoloji mümkün mü?
13 Hristiyanlık ve diğer büyük dinler ve din sosyolojisi.
14 Sosyal çözülme ve din, sosyal değişme ve din, sosyal gelişme ve din.
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Abdurrahman Kurt, Din Sosyolojisi, Sentez Yayınları.
 

Ders Kaynakları

[1] Abdurrahman Kurt, Din Sosyolojisi, Sentez Yayınları
[2] Mehmet Bayyiğit, Din Sosyolojisi, Plato Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 0
2. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 1 16
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 4 4
Final 16 2 32
Toplam İş Yükü 71
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,84
Dersin AKTS Kredisi 3