Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Din Psikolojisi ILA 209 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yoktur

Önerilen Seçmeli Dersler

Yoktur

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. ABDULVAHİT İMAMOĞLU, Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU,
Dersin Yardımcıları

Yrd. Doç. Dr. Ayşe Şentepe

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bir bütün olarak Din Psikolojisi bilimini; kavram ve düşünce olarak öğrenciye algılatmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste başlangıcından günümüze din psikolojisinin bir ilim olarak gelişimi, ortaya çıkan ekoller ve araştırma alanları işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Din Psikolojisinin tanımını, konusunu ve gayesini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Din Psikolojisinin temel kaynaklarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Din Psikolojisinin araştırma alanlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Din psikolojisinin diğer İslami ilimlerle münasebetini sentezler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Dini duygu ve düşünce hayatını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Din değiştirme kriterlerini ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Din ve insan ilişkilerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 Dini hayatın psişik hallerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Din psikolojisine genel bakış Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Din psikolojisinin temel kavramları Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Genel psikoloji ve din psikolojisi Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Din psikolojisinde yeni gelişmeler Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Din psikolojisinin alanları Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Dini duygu, Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Dini düşünce Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Dini fiiller. Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Din değiştirme Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Mistisizm ve psikoloji Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Insanın gelişimi ve din Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Dini hayat ve benlik Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Şahsiyet ve dini tutumlar Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Konulara genel bakış Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu

1. Hökelekli, H.(1993), Din Psikolojisi, T.D.V. Yayınları, Ankara.

Ders Kaynakları

2. Armaner, N., (1980), Din Psikolojisine Giriş, Ayyıldız Matbaası, Ankara.
3.Egemen, B.Z.(1952) Din Psikolojisi, Saha Kaynak ve Metod Üzerine Bir Deneme, T.T.K. Basımevi, Ankara.
4.James, W.(1982), The Varietes of Religious Experiences, Penguin Books, USA.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. X
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 4 8
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3