Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Medeniyeti Tarihi | ILA 309 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ESRA ATMACA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SERDAR ÖZDEMİR, Doç.Dr. ÖZNUR ÖZDEMİR, Doç.Dr. ESRA ATMACA, |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi SERDAR ÖZDEMİR |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | İslam medeniyetinin oluşum ve gelişim sürecini, özelliklerini ve diğer medeniyetlere katkılarını incelemek |
Dersin İçeriği | Medeniyet Kavramı, Kadim Medeniyetler, İslam Medeniyetinin Oluşum Evresi, İslam Medeniyetinin Tezahürleri, İslam Medeniyetinin Diğer Medeniyetlere Katkısı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kültür ve medeniyet kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
2 | Tarihte var olan medeniyetlerin isimlerini ve bölgelerini bilir ve sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Medeniyetin temel unsurlarını bilir ve tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | İslam medeniyetinin maddi ve manevi eserlerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
5 | Medeniyetler arası etkileşimleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
6 | İslam medeniyetini etkileyen temel unsurları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
7 | İslam medeniyetinin bilim ve sanat alanında örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
8 | İslam medeniyetinin mimari alanında örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
9 | İslam medeniyetinin diğer medeniyetlere olan katkısını örnekleriyle anlatır. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
10 | İslam medeniyetinin yeniden inşasını tartışır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, |
11 | Medeniyetlerin doğuş ve çöküş nedenlerini analiz eder. | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam Medeniyeti Tarihine Giriş | |
2 | İslam Medeniyetinin Kaynakları | |
3 | İslam Medeniyetinin Aşamaları ve Temel Özellikleri | |
4 | İslam Medeniyetinin Manevi Dinamikleri | |
5 | İslam Medeniyetinde Eğitim-Öğretim | |
6 | İslam Medeniyetinde Dini İlimler | |
7 | Tercüme Faaliyetleri | |
8 | Tercüme Faaliyetlerinin İslam Medeniyetine Tesirleri | |
9 | Müspet Bilimler | |
10 | Sanat ve Mimari | |
11 | İslam Medeniyetinde İdari Yapı | |
12 | İslam Medeniyetinde Sosyal Hayat | |
13 | İslam Medeniyeti ve Türkler | |
14 | İslam Medeniyetinin Diğer Medeniyetlere Etkileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Sarıçam, İbrahim (2007): İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara. |
Ders Kaynakları | [2] Baltacı, Cahit (2005): İslam Medeniyeti Tarihi, İstanbul: İFAV Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 10 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 69 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |