Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur'an Okuma ve Tecvid II ILA 102 2 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ
Dersi Verenler Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ, MUSTAFA AYDIN, Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI, Öğr.Gör.Dr. BETÜL ÖZDİREK ŞAHİN,
Dersin Yardımcıları

Yrd.Doç. Ekrem GÜLŞEN, Mustafa AYDIN, Öğr.Gör. Musa ÖZİŞ, Öğr.Gör. İlyas ŞANLI

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Kur´an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi. Kur´an okuma kurallarının kavratılması.

Dersin İçeriği

Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kur´an harflerini telaffuz edebilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Kur´an-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Râ harfi ve Lafza-i Celâl´in okunuşu, zamir ve sekte gibi Kur´an okuma kurallarını kavrar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Mülk ve Nebe´ Surelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 Yasin, Nâs-Duha, Leyl, Şems ve Beled Surelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yüzünden okuma (Hûd sûresi).
2 Yüzünden okuma (Hûd sûresi). Mülk Sûresi´nin ezberlenmesi (1. sayfa). Tecvid konularının tekrarı
3 Yüzünden okuma (Hûd sûresi). İstiaze ve besmele konusu.
4 Yüzünden okuma (Hûd sûresi). Mülk Sûresi´nin ezberlenmesi (2. sayfa). Tekbir konusu
5 Yüzünden okuma (Yunus sûresi). Mülk Sûresi´nin ezberlenmesi (3. sayfa). Tilavet secdesi konusu.
6 Yüzünden okuma (Yunus sûresi). Nebe Sûresi´nin ezberlenmesi (1. sayfa). Vakf ve kuralları
7 Yüzünden okuma (Yunus sûresi) . İbtida konusu.
8 Tecvid tahlilleri. Nebe Sûresi´nin ezberlenmesi (2. sayfa).
9 Yüzünden okuma (Yunus sûresi). Beled Sûresi'nin ezberlenmesi. Vasl ve kuralları.
10 Yüzünden okuma (Yusuf sûresi). Şems Sûresi'nin tahkik tarzında ezberden okunması.
11 Yüzünden okuma (Yusuf sûresi). Yâsin Sûresi'nin tedvir tarzında ezber tekrarı (1-3. sayfalar).
12 Yüzünden okuma (Yusuf sûresi). Yâsin Sûresi'nin tedvir tarzında ezber tekrarı (4-6. sayfalar).
13 Yüzünden okuma (Yusuf sûresi). Leyl Sûresi'nin ezberlenmesi.
14 Yüzünden okuma (Yusuf sûresi). Nas-Duhâ Sûrelerinin talimi.
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Dağdeviren, A. (2016): Kur’an Okuma Sanatı Tecvid. Sakarya: Beşiz Yayınları.

Ders Kaynakları

[2] Ğavsânî, Y. A.. (1996). İlmü-Tecvid. Dimeşk.
[3] Muhammed Mekkî, N. (1970): Nihâyetü-Kavli-Müfîd fî İlmi-Tecvîd. Mısır: Matbaatü Mustafa el-Bâbî el-Halebî ve Evlâdihi.

[4] Çetin, A. (2007): Kur'an Okuma Esasları. Bursa Emin Yayınları.

[5] Zihni, M. (1898): el-Kavlü-Sedîd fî İlmi- Tecvîd. İstanbul, Dâru- Tibâati- Âmire.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Toplam İş Yükü 87
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,48
Dersin AKTS Kredisi 3