Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hıstory Of Islamıc Thought ILA 382 6 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri

Bu ders için herhangi bir ön koşul istenmemektedir.

Önerilen Seçmeli Dersler

İslam felsefes, kelam ve tasavvuf ile ilgili alınabilecek tüm dersler bu ders için yardımcı veya tamamlayıcı mahiyettedir.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH KAYA
Dersi Verenler Doç.Dr. EMRAH KAYA,
Dersin Yardımcıları

Bu dersin yardımcısı yoktur.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

ERASMUS programı kapsamında üniversitemize gelen öğrencilere Klasik dönem İslam düşüncesinin konu, kavram ve düşünürleri ile temel tartışmalarını kazandırmak.

Dersin İçeriği

İslam düşüncesinde temel eğilimler, Kelam, Felsefe, Tasavvufa dair başlangıç düzey bilgilerin tarihsel aktarımı.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yunan felsefesi ile İslam felsefesinin ilişkisini kurar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 İslam felsefesinin doğduğu ortamı tasvir eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 İslam felsefesindeki değişik okulları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Kelam felsefe ilişkisini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Felsefe tasavvuf ilişkisini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 İslam felsefesinin Batıya etkisini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam Düşüncesine Giriş
2 Dini ve Siyasi Hareketler
3 Diğer Kültürlerle Etkileşim: Çeviri Hareketi
4 Kelamın Doğuşu ve Temel Problemleri
5 Kelam Okulları: Mutezile
6 Kelam Okulları: Eşarilik
7 Kelam Okulları: Maturidilik
8 Filozoflar: Farabi
9 Filozoflar: İbn Sina
10 Filozoflar: İbn Rüşd
11 Sufizmin Doğuş ve Gelişimi
12 Sufiler: İbn Arabi
13 Sufiler: Rumi
14 İslam Düşüncesinde Çağdaş Eğilimler
Kaynaklar
Ders Notu

Nasr, S. H. , and O. Leaman, eds. History of Islamic Philosophy. Vol. I-II. London: Routledge, 1996.

Fakhry, Majid. A Short Introduction to Islamic Philosophy, Theology and Mysticism. Oxford: Oneworld, 1997.

 

Ders Kaynakları

Watt, W. Montgomery. The Formative Period of Islamic Thought. Oxford: Oneworld, 1998.
Chittick, William C. The Sufi Path of Knowledge, Ibn al-´Arabi´s Metaphysics of Imagination. Albany: SUNY Press, 1989.
Rahman, Fazlur. Islam. London: University of Chicago Press, 1979.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 12 12
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6