Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hıstory Of Islamıc Thought | ILA 382 | 6 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Bu ders için herhangi bir ön koşul istenmemektedir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | İslam felsefes, kelam ve tasavvuf ile ilgili alınabilecek tüm dersler bu ders için yardımcı veya tamamlayıcı mahiyettedir. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH KAYA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. EMRAH KAYA, |
Dersin Yardımcıları | Bu dersin yardımcısı yoktur. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | ERASMUS programı kapsamında üniversitemize gelen öğrencilere Klasik dönem İslam düşüncesinin konu, kavram ve düşünürleri ile temel tartışmalarını kazandırmak. |
Dersin İçeriği | İslam düşüncesinde temel eğilimler, Kelam, Felsefe, Tasavvufa dair başlangıç düzey bilgilerin tarihsel aktarımı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yunan felsefesi ile İslam felsefesinin ilişkisini kurar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | İslam felsefesinin doğduğu ortamı tasvir eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | İslam felsefesindeki değişik okulları açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Kelam felsefe ilişkisini tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Felsefe tasavvuf ilişkisini tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | İslam felsefesinin Batıya etkisini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam Düşüncesine Giriş | |
2 | Dini ve Siyasi Hareketler | |
3 | Diğer Kültürlerle Etkileşim: Çeviri Hareketi | |
4 | Kelamın Doğuşu ve Temel Problemleri | |
5 | Kelam Okulları: Mutezile | |
6 | Kelam Okulları: Eşarilik | |
7 | Kelam Okulları: Maturidilik | |
8 | Filozoflar: Farabi | |
9 | Filozoflar: İbn Sina | |
10 | Filozoflar: İbn Rüşd | |
11 | Sufizmin Doğuş ve Gelişimi | |
12 | Sufiler: İbn Arabi | |
13 | Sufiler: Rumi | |
14 | İslam Düşüncesinde Çağdaş Eğilimler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Nasr, S. H. , and O. Leaman, eds. History of Islamic Philosophy. Vol. I-II. London: Routledge, 1996. Fakhry, Majid. A Short Introduction to Islamic Philosophy, Theology and Mysticism. Oxford: Oneworld, 1997.
|
Ders Kaynakları | Watt, W. Montgomery. The Formative Period of Islamic Thought. Oxford: Oneworld, 1998. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | X | |||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |