Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Din Musikisi (Nazariyatı) ILA 496 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. TAHİR ÇAĞMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Türk Din Musikisinin tarihi gelişimi ve formları hakkında bilgi kazanmak

Dersin İçeriği

Türk Din Musikisinin Tarihi Gelişimi, Formları, Formlara Ait Örnekler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müzik çeşitlerini ve müziğin temel kavramlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Türk Din Musikisinin tarihi gelişimini özetler. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
3 Din musikisinin Türk İslam sanatları arasındaki yerini tasvir eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
4 Türk Din Musikisinin çeşitli formlarını anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
5 Müzik alanında estetik duyuş ve duygular geliştirir. Anlatım, Benzetim, Sözlü Sınav, Performans Görevi,
6 Türk Din Musikisi formlarına ait örnek eserleri listeler. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Din Musikisi, Tanımı ve Muhtevası
2 Erken Dönem İslam Dünyasında Dini Musikinin Yeri
3 Osmanlı Coğrafyasında Dini Musikinin Yeri
4 Türk Din Musikisinin Formları
5 Ezan, Sala, Tekbir
6 Tesbih, Temcid
7 Münacaat
8 Tekbir, Tevşih
9 Mevlid
10 Miraciye
11 Mevlevi Ayini
12 Nefes, Mersiye, Şuğul
13 Durak, Naat, İlahi
14 Cumhur Müezzinliği
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Ak, Ahmet Şahin (2009), Türk Din Musikisi, Akçağ Yayınları, Ankara.

Ders Kaynakları

[2] Tura, Yalçın, Türk Musikisinin Meseleleri (1988), Pan Yayınları, İstanbul.
[3] Sürelsan, İsmail Baha (1972), Dini Türk Musikisine Giriş, TRT Merkez Müzik Dairesi Yayınları, Ankara.
[4] Özkan,İsmail Hakkı (1994),Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri, Ötüken, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. X
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 3 5 15
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 133
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,32
Dersin AKTS Kredisi 5