Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Süsleme Sanatları ILA 336 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Türk Süsleme Sanatlarından Tezhib ve Ebru sanatlarının, tarihçesi, malzemeleri ve öğrenim usulleri hakkında bilgi sahibi olmak, bunlardan birinde uygulama becerisi kazanmak
Dersin İçeriği Tezhib ve Ebru sanatlarının tarihsel gelişimi, bu sanatların malzeme ve öğrenim usulleri, motif ve desen çalışmaları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tezhip sanatının tarihçesini açıklar. Anlatım, Gösteri, Sınav ,
2 Tezhib sanatının kullanım alanlarını tanır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Ebru sanatının tarihçesini açıklar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav,
4 Ebru sanatının kullanım alanlarını tanır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
5 Bu sanatların malzeme ve tekniklerini tanımlar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
6 Klasik Türk motiflerini ayırt eder. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev,
7 Kompozisyonlarda klasik motifleri kullanır. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev,
8 Renkli desen çalışmaları uygular. Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Tezhip Sanatının Tarihsel Gelişimi
2 Tezhib Sanatında Kullanılan Malzemeler
3 Motifler Ve Motiflerin Sınıflandırılması
4 Rûmîler Ve Özellikleri
5 Hatâyî Gurubu Motifleri
6 Yaprak, Penç, Goncagül Çizimleri
7 Bulutlar, Münhaniler
8 Geçmeler
9 Hatayî Gurubu Motiflerle Kompozisyon Çalışması
10 Rûmî Ve Hatâyi Motifleriyle Desen Çalışması
11 Renkli Şemse Çalışması
12 Türk Ebru Sanatı Ve Tarihçesi
13 Ebru Sanatında Kullanılan Malzemeler
14 Ebru Yapım Teknikleri
Kaynaklar
Ders Notu [1] Birol, İ.A., Derman, Ç (1991): Türk Tezyini Sanatlarında Motifler, İstanbul: Kubbealtı Yayınları.
[2] Keskiner, C. (2002): Türk Süsleme Sanatlarında Stilize Çiçekler-HATAÎ, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Ders Kaynakları [3] Ersoy, A. (1988): Türk Tezhip Sanatı, İstanbul
[4] Barutcugil, H.(2007): Türklerin Ebru Sanatı, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. X
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3