Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matüridi Kelam Ekolü Örnek Metinleri ILA 353 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. ENES DURMUŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilere, İslam inanç esaslarını konu alan Kelam mezheplerinden birisi olan Matüridi Bilginleri ve çalışmaları hakkında yeterlilik kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste İslam dininin temel iman ve akaid meseleleri ile ilgili konular Matüridi kelam metinleriyle işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kelam mezheplerini tanır ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Matüridilik akımını tanır ve değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 İmam Matüridinin çalışmalarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Nesefi ailesini tanır ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Osmanlı dönemi Matüridi kelam bilginlerini tanır ve değerlendiri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Yeni İlm-i Kelam dönemi Matüridi bilginlerini tanır ve değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mâtüridî Mezhebi ve Türk kelamcılarının Mezheplere göre dağılımı
2 Ebû Mansûr el-Mâturîdî Hayat ve Eserleri
3 Ömer en-Nesefî Hayat ve Eserleri
4 Ebul-Muîn en-Nesefî, Hayat ve Eserleri
5 Ebul-Berekât en-Nesefî Hayat ve Eserleri
6 Ekmeluddin el-Bâbertî Hayat ve Eserleri
7 Hayâlî Ahmed Efendi Hayat ve Eserleri
8 Kelam bilginlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi
9 Hocazâde Muslihuddin Mustafa Hayatı ve Eserleri
10 İbn Kemâl Paşa Hayat ve Eserleri Hayat ve Eserleri
11 Akkirmânî Mehmed Efendi, Gelenbevî İSMAİL Efendi Hayat ve Eserleri
12 Giritli Sırrı Paşa Hayat, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerleri
13 Elmalılı Hamdi Yazır Hayat ve Eserleri
14 Ömer Nasuhi Bilmen Hayat ve Eserleri
Kaynaklar
Ders Notu

İmam Matüridi, Kitabüt-Tevhid, İstanbul, 2010

Ders Kaynakları

1-AYNİ, Mehmet Ali, (1939), Türk Ahlakçıları, İstanbul,
2- BURSALI, Mehmet Tahir (1995), Türklerin Ulum ve Fünuna Hizmetleri, Ankara,

3- GÖLCÜK, Şerafettin, (1992), Kelam Tarihi, Konya,
4- MARDİN, Ebul-Ula, (1966), Huzur Dersleri, İstanbul.

5-Pezdevî, Usûlu'd-dîn, (2003), Kahire. 

6- Nureddin es-Sâbûnî, Mâtüridiyye Akaidi, İstanbul. 

7- Ebü'l-Muîn, en-Nesefî, Tebsıratü'l-edille fî usûli'd-dîn, thk. Hüseyin Atay, Ankara. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 3 3
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3