Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mantık Tarihi ILA 327 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜSEYİN AYDOĞAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

yok

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilerin genel mantık tarihini ana hatlarıyla öğrenmesi ve İslam mantık teorilerinin mantık tarihindeki yeri ve önemi hakkında fikir edinmesi

Dersin İçeriği

Aristoteles öncesi mantık, Aristoteleste ve sonraki dönemde mantık, Yunan şarihlerinin mantık görüşleri, İslam mantıkçıları, Yeniçağ filozoflarında mantık

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Felsefe tarihinde mantık ilkelerinin belirlenmesi ve mantığın sistematik bir disiplin haline gelmesinin seyrini görür Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Klasik mantık, formel mantık, modern mantık vb. farklı doktrinlerin ayırdına varır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 İslam mantıkçılarının mantık görüşlerini tespit eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 İslam mantıkçıları ile antik dönem mantık teorileri ve modern mantık teorileri arasında mukayese yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 İslam filozoflarının mantık teorileri arasındaki benzerlik ve farklılıkları tespit eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Mantık ve bilim ilişkisini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mantığın Tanımı, Akıl İlkeleri ve Mantığın Konusu
2 Mantığın Mahiyeti, Amacı, Önemi ve Faydaları
3 Sofistler ve Aristoteles
4 Organon ve içeriği
5 Stoa mantığı
6 Boethius
7 Farabi ve İslam mantığına giriş
8 Farabi ve İslam mantığına giriş
9 İbn Sina ve İbn Sina sonrası mantık
10 Endülüste mantık
11 Bacon ve Yeni Organon
12 Metodoloji ve Tümevarım
13 Modern Mantık
14 Sembolik Mantık
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Street, Tony, İslam Mantık Tarihi
[2] Ülken, Hilmi Ziya, Mantık Tarihi, İstanbul 1942.

Ders Kaynakları

[2] Özlem, Doğan, Mantık, İstanbul 2006
[3] Emiroğlu, İbrahim, Klasik Mantığa Giriş, Ankara 2004,

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 4 4
Ödev 1 4 4
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3