Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kuranda Fıkhi Kavramlar ILA 371 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Ar. Gör. Salih Aslan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Fıkhî kavramların fıkhın temel kaynağı olan Kuranı Kerimde nasıl kullanıldıklarının belirlenmesi

Dersin İçeriği

İslam´ın temel kaynağı olan Kur´an´da Fıkıh kavramlarının kullanımı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kuran Hükümleri kavramını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Kuran hükümlerinin Kurandaki dağılımı hakkında konuşur Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Anlatım, Sınav , Ödev,
3 Kurani hükümlerin fıkhi düşünme biçimini ortaya çıkarması sürecini anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Kuranda geçen temel hükümlerin soyut ve somut niteliklerini ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Kuranın ibadetlerle ilgili hükümleri nasıl ifade ettiğini anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Kuranın evlenme, aile ve miras hükümlerini sayar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
7 Kuranın alış veriş ve mali hükümlerini sayar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
8 Kuranın ceza hukukunu ilgilendiren hükümlerini anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tefakkuh, fıkıh, ifta, istifta, kadâ
2 Ehli zikir, istinbat, dirase, tevessüm, içtihad
3 İbadet ubudiyet Abd, salat, hac, zekât, menasik
4 Akit, Tahkim, hüküm, tehaküm, muztar, örf/maruf, şura, ehliyet
5 Bey, icar, ıstısnâ, hediye, hibe, karz-ı hasen
6 Kısas, kesb, meysir, meyte, ceza, ukubet
7 Adl, kıst, adalet, şahit, delil, beyine, hüccet
8 Bağy, zulüm, cevr, sefih/-süfeha, sirkat
9 Zinet, himar, cilbab, ğaddulbasar
10 Dûle, ticaret, ribh, israf, miskin, fakir, ğarim, fi-sebilillah
11 Emanet, cizye, müşrik, kâfir
12 Enfal, ganimet, ğunm, fey, aht
13 Harb, sulh, silm, fidye, hür
14 Nikah, talak, küfüv, müta, lian, Fahişe, fahşa, nüşüz, zıhar, zina
Kaynaklar
Ders Notu

DİA, İlgili Ansiklopedis Maddeleri

Ders Kaynakları

1.Râğıb el-Isfahanî, el-Müfredat
2.Kurtubî, Ebu Abdillah Muhammed b. Ahmed, el-Cami liahkâmil-Kurân
3.Ahkam tefsirleri

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3