Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur’Ân´In Ana Konuları ILA 385 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. GÖKHAN ATMACA
Dersi Verenler Doç.Dr. BAYRAM DEMİRCİGİL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Kuran-ı Kerimin bahsettiği yüzlerce konudan, özellikle üzerinde durduğu ana konuları ele almak.

Dersin İçeriği

Bu derste Kuranın yüzlerce konusu içerisinden, ana konuları tespit edilip işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kuranın tarifi ve gayesini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Kuranın ana konularını sıralar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Kur´an´ın ulûhiyet anlayışını betimler Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Kur´an´ın kâinat anlayışını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
5 Kur´an´ın insan anlayışını ifade eder Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
6 Kuranın peygamberlik anlayışını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
7 Kur´an´ın ibadet anlayışını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
8 Kur´an´ın toplumsal düzen anlayışını betimler Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
9 Kur´an´ın ahlak anlayışını ifade eder Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
10 Kur´an´ın ahiret anlayışını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fâtiha Sûresindeki konular
2 Bakara Sûresindeki konular
3 Âl_i İmrân Sûresindeki konular
4 Nisâ sûresindeki konular
5 Mâide sûresindeki konular
6 En'âm sûresindeki konular
7 A'râf sûresindeki konular
8 Enfâl sûresindeki konular
9 Tevbe sûresindeki konular
10 Yûnus sûresindeki konular
11 Hûd sûresindeki konular
12 Yûsuf sûresindeki konular
13 Ra'd sûresindeki konular
14 İbrâhîm sûresindeki konular
Kaynaklar
Ders Notu

Demirci, Muhsin, (2008), Kuranın Ana Konuları, M.Ü.İ.F.V. yay., İstanbul.

Ders Kaynakları

Muhammed Gazâlî, Nahve Tefsîrin Mevdûiyyin

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 63
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,52
Dersin AKTS Kredisi 3