Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tefsir Metinleri Tenkidi ILA 415 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Genel anlamda tefsir metinlerinin tanıtımı, metot ve içerik açısından mukayeseli değerlendirilmesi
Dersin İçeriği Bu derste başlangıcından günümüze tefsir metinlerinden seçmeler yapılarak metotları ve ayetleri ele alış yönleri değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tenkid ilminin tarifi ve Tefsir Metinleri Tenkidinin gayesini kavrar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Farklı tefsir metinlerini tanır, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Kronolojik olarak tefsir metinlerinin birbirinden etkilendiklerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Tefsir metinleri arasında mukayese yaparak değerlendirmeye tabi tutar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
5 Tefsir metinlerini okur Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
6 Tefsir metinlerini analiz eder Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tenkidin anlam ve mahiyet açısından değerlendirilmesi
2 Metin Tenkidinin Tarihçesi, çeşitleri, önemi, kaidesi, gerekçeleri, hedefleri
3 Tefsir Metinleri Tenkidi yapılırken izlenecek metodların genel anlamda değerlendirilmesi (Dil yönünden, kelime manalarını verirken kullanılan metot açısından; konuların ele alınış yönü; sebeb-i nüzule riayet edilip edilmemesi yönü; ayetler arasında müna
4 Taberi Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara, 183) değerlendirilmesi
5 Cessasın Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara, 34) değerlendirilmesi
6 Maverdinin Tefsirinden seçilen bir metnin (Tevbe, 128) değerlendirilmesi
7 Zemahşerinin Tefsirinden seçilen bir metnin (Yunus,90-92) değerlendirilmesi
8 Alusî´nin Tefsirinden seçilen bir metnin (Maun, 1-7) değerlendirilmesi
9 Fahrettin Razinin Tefsirinden seçilen bir metnin (Al-i İmran, 63) değerlendirilmesi
10 Beyzavinin Tefsirinden seçilen bir metnin (İsra, 1-3) değerlendirilmesi
11 Kurtubi Tefsirinden seçilen bir metnin (Enfal,15-16) değerlendirilmesi
12 İbni Kesirin Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara, 62) değerlendirilmesi
13 ŞevkanininTefsirinden seçilen bir metnin (Nur, 1-2) değerlendirilmesi
14 Celaleyn Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara,6-16) değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Taberi, İbn Cerir. (1979): Camiul-Beyan. Beyrut.
[2] İbn Kesîr, (1981), Tefsîrul-Kurânil-azîm, Beyrût: Darul-fikr
[3] Şevkânî, M. (1992): Fethul-kadîr el-cami beyne fenneyir-rivâyeti ved-dirâyeti. Beyrût: Darul-fikr.
[4] Zemahşerî, M. (ts): el-Keşşâf an hakâikit-tenzîl ve uyûnil-ekâvîl. Kahire: Şirketu Mustafa el-babî el-halebî.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Final 1 20 20
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 2 2
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5