Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern Dönem Kelam Problemleri ILA 477 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU
Dersi Verenler Doç.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU,
Dersin Yardımcıları

YOK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencinin modern inanç problemleri hakkında fikir sahibi olması ve bunların çözümlerini kavramasıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste,modern dönemde uluhiyet, nübüvvet ve ahiret konularında ortaya çıkan sorunlar incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kelam ilminin ana konularını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Kelam ilminin tarihsel gelişimini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Kelamın konularının tarihsel arka planını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Klasik kelam ve modern kelam bağlantısı, ortak yönlerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Çağdaş inanç konularının iç ve dış dinamiklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Modern inanç konuları, sebep ve sonuçlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Modern inanç problemlerinden amaç nedir, kapsamı ve sınırı nedir?
2 İman ve inanç anlayışı
3 İslam kelamcılarına göre Tanrı
4 İslam kelamcılarına göre Tanrının nitelikleri
5 İslam kelamcılarına göre vahiy
6 İslam kelamcılarına göre ahiret ve bedensel diriliş
7 Reenkarnasyon
8 Tenasüh ve Reenkarnasyon ilişkisi
9 Peygamberlik sürekliliğini koruyor mu?
10 Türkiyedeki Yeni Çağ Dini Akımları
11 Kader anlayışı, İslam dünyasını geri bırakmış mıdır?
12 Terörizm nedir, İslam bir terörden bahsedilebilir mi?
13 İslam ve Batı ilişkisi, ne zaman başlamıştır ve günümüzdeki durumu.
14 Türk Müslümanlığı anlayışı ve imkânı
Kaynaklar
Ders Notu

Ramazan Biçer, Küreselleşen Çağda İslam, İstanbul 2004.

Ders Kaynakları

1.Çelebi, İlyas, İslam Düşüncesinde Yeni Arayışlar İstanbul, 1998.
2. Aydın, Mehmet Din Felsefesi, Ankara: Selçuk Yayınları, 1992
3. TDV İslam Ansiklopedisi (İlgili maddeler)
4. Çelebi, İlyas-Topaloğlu, Bekir-Yavuz, Y. Şevki, İslamda inanç esasları, İstanbul 1998

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 12
1. Ödev 25
2. Kısa Sınav 13
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 4 4
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5