Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş İslam Düşünürleri ILA 429 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA GÜNERİGÖK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çağdaş İslam düşünürlerini ve fikirlerini kavratmak

Dersin İçeriği

Çeşitli perspektiflerden modernizm, Çağdaş İslam düşünürleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çağdaş İslam düşünürlerini ve problemlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Çağdaş İslam düşünürlerini tasnif eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Çağdaş İslam düşünürlerinin görüşlerini, yöntemlerini ve yaklaşımlarını mukayese eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 4) Çağdaş İslam düşünürlerini kısmi olarak eleştirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Çağdaş İslam Düşünürleri arasındaki temel farkları tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Çağdaş İslam düşüncesinin muhtemel gelecek sorunları hakkında tahminde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Çağdaş İslam düşünürlerinin tartıştığı problemleri günlük hayatta örneklendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 Çağdaş problemleri kendi cümleleriyle ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çeşitli Perspektiflerden Modernizm
2 Cemaleddin Afgani, Muhammed Abduh,
3 Resid Rıza,
4 Nakip al-Attas,
5 Seyyid Huseyin Nasr
6 Fazlurrahman,
7 Roger Garaudy
8 Roger Garaudy
9 Malik bin Nebi,
10 Cevdet Said,
11 Seyyid Kutup
12 Nurettin Topcu,
13 Necip Fazıl Kısakürek
14 Sezai Karakoç
Kaynaklar
Ders Notu

Modernleşme, İslam Dünyası ve Türkiye, Ensar yay. 2001.

Ders Kaynakları

Ülken, Hilmi Ziya. İslâm Düşüncesi, Türk Tefekkürü Tarihi Araştırmalarına Giriş. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fak. y, 1946.
Kara İsmail, Türkiyede İslamcılık Düşüncesi, I-III, Kitapevi yy. 1998

Kolektif, Çağdaş İslam Düşünürleri, Divan Kitap, 2018.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5