Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anadolu’Nun İslamlaşması | ILA 463 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAİM YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan süreci ve bunu sağlayan unsurları öğrenmek |
Dersin İçeriği | Emevi ve Abbasiler Döneminde Anadoluda gerçekleştirilen fetihler, Türklerin Anadoluya gelişi ve Anadoluda kurulan Türk Devletleri, Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan unsurlar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anadolu Coğrafyasının tarihi ve fiziki durumunu tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Emevi ve Abbasiler zamanında Anadolu topraklarında gerçekleşen fetihleri özetler. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
3 | Türklerin Anadoluya girişinde Malazgirt savaşının önemini açıklar. | Anlatım, Grup Çalışması, | Sınav , |
4 | Malazgirt Savaşı sonrası Anadoluda kurulan ilk Türk devletlerini listeler. | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , |
5 | Anadolu Selçuklular Devletinin kuruluşundan Osmanlıların Anadoluda hakimiyet sağlamasına kadar geçen süreci özetler ve tahlil eder. | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , |
6 | Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan göçleri ve göç yollarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
7 | Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan unsurları tahlil eder. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anadolu Coğrafyası ve Bizans Hakimiyeti | |
2 | Emeviler Dönemi Anadolu Fetihleri | |
3 | Abbasiler Dönemi Anadolu Fetihleri | |
4 | Malazgirt Savaşı Öncesi Selçuklu Fetihleri | |
5 | Malazgirt Savaşı | |
6 | Malazgirt Savaşı sonrası Anadoluda Kurulan İlk Türk Devletleri | |
7 | Anadolu Selçukluları Dönemi | |
8 | Moğol Hakimiyeti Dönemi | |
9 | Beylikler Devri | |
10 | Osmanlıların Anadoluda Hakimiyet Sağlaması | |
11 | Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını Sağlayan Unsurlar | |
12 | Göçler | |
13 | Dini ve Sosyal Müesseseler | |
14 | İhtidalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Çetin, Osman (1990): Anadoluda İslamiyetin Yayılışı, İstanbul: Yaylacık Matbası. |
Ders Kaynakları | [2] Şeker, Mehmet (1991): Fetihlerle Anadolunun Türkleşmesi ve İslamlaşması, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı. [3] Halaçoğlu, Yusuf ve ark. (1991): Anadolu, DİA, III, s. 106-137, Ankara: Akçağ Yayınları [4] Barkan, Ö. Lütfi (1942): Kolonizatör Türk Dervişleri, Vakıflar Dergisi, II, Ankara: [4] Köprülü, Fuad (2005): Anadoluda İslamiyet, Ankara: Akçağ Yayınları [5] Cahen, Claude (1994), Osmanlılardan Önce Anadoluda Türkler, İstanbul: E Yayınları. [6] Demir, Ahmet (2008): İslamın Anadoluya Gelişi, İstanbul: Kent Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | ||||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 3 | 3 | 9 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |