Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yakın Dönem Tefsir Metinleri ILA 338 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yakın dönemde Kurânın yorumuyla ilgili yazılan tefsirlerden seçme metinler okutularak, Kurâna getirilen yeni yorumlar öğrenciye tanıtılacak.

Dersin İçeriği

Farklı tefsir metinleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tefsirin her dönemde yapılmasının gereğini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Tefsirde yakın dönemde telif edilen eserleri tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Yakın dönem tefsirlerinin klasik dönemdekilerden farklı yönlerini görür Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Yakın dönem tefsirlerindeki orijinal yönleri tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
5 Kuranın her döneme yeterli bir kitap olduğunu tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Kurânın bilimle çatışmadığının farkına varır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Reşid Rızanın Tefsîrul-Kurânil-Hakîm adlı eserinden seçme metinler
2 Tahir b. Aşurun et-Tahrir vet-Tenvîr eserinden seçme metinler
3 Mahmud Hicazinin et-Tefsîrul-Vâdıh eserinden seçme metinler
4 Seyyid Kutupun Fî Zilalil-Kuran eserinden seçme metinler
5 Mevdudinin Tefhimul-Kuran eserinden seçme metinler
6 Zuhaylinin et-Tefsîrul-Münîr eserinden seçme metinler
7 Zuhayliden seçme metinlere devam
8 Sabunî´nin et-Tefsîru´l-Vadıh el-Müyesser Tefsirinden seçme metinler
9 Sâbuninin Ahkam Tefsirinden seçme metinler
10 Sabuninin Safvetüt-Tefâsir eserinden seçme metinler
11 Er-Rafiinin İcazul-Kurân adlı eserinden seçme metinler
12 Konyalı Mehmed Vehbinin Ahkamul-Kurân eserinden seçme metinler
13 Süleyman Ateşin Tefsirinden bazı bölümler
14 Elmalının Tefsirinden bazı bölümler
Kaynaklar
Ders Notu

Zuhayli, V.(1991): et-Tefsîrul-Münîr, Beyrut, Dârul-Fikr

Ders Kaynakları

Sâbûnî, M. (1981): Safvetüt-Tefâsir, Beyrut, Dârul-Kurân.
Hicâzî, M. (1992): et-tefsîrul-Vâdıh, Beyrut, Dârut-Tefsîr.
Kutup, S. (1993): Fî Zilâlil-Kurân, Beyrut, Dâruş-şuruk.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. X
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 3 2 6
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3