Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Teoloji ILA 362 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. ENES DURMUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere, Kelam ilminin ortaya çıkışına neden olan sosyal olaylar ve kelamın sosyal hayata yönelik konuları hakkında yeterlilik kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Kelam ilminin doğuşu, doğuş dönemindeki siyasi, sosyal ve kültürel olaylar, kelam ilminin gelişmesine etki eden sosyal, siyasi ve kültürel olaylar, günümüz gelişmeleri gibi konular işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kelam ilminin çıkış dönemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Kur´an´ın ve Hz. Peygamberin hadislerinin kelamın doğuşundaki rolünü kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Sahabi dönemi olayların kelam ilminin oluşumuna katkısını farkeder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Tabiin dönemi ve dönemin sosyal olaylarının kelam ilmine etkisini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Gazzali dönemi siyasi ve sosyal olayların kelamı yönlendirmedeki rolü kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 19 ve 20. Yüzyıl sosyal,siyasi ve kültürel gelişmelerin kelam ilmini yönlendirmesindeki rolünü kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kelam ilminin tanımı
2 Kelam ilminin çıkış dönemi
3 Kur´an´ın Kelam ilminin doğusundaki rolü
4 Hz. Peygamberin hadislerinin kelamın doğuşundaki rolü
5 Kelam ilminin doğuşunda Hz. Peygamber dönemi
6 Kelam ilminin doğuşunda Sahabilerin fonksiyonu
7 Sahabi dönemi olayların kelam ilminin oluşumuna katkısı
8 Tabiin dönemi ve sosyal olaylar
9 Tabiin dönemi sosyal olayların kelam ilmine etkisi
10 Gazzali dönemi siyasi ve sosyal olayların kelamı yönlendirmedeki rolü
11 19. Yüzyıl siyasi, sosyal ve kültürel olaylar ve kelam
12 20. Yüzyıl sosyal,siyasi ve kültürel gelişmelerin kelam ilmini yönlendirmesi
13 Kelam ilmi ile ilgili Batı´da yapılan çalışmalar
14 Türkiye´de modern kelam çalışmaları
Kaynaklar
Ders Notu

Düzgün, Şaban Ali, Sosyal teoloji: İnsanın Yeryüzü Serüveni. Ankara : Akçağ Yayınları, 1999

Ders Kaynakları

Günümüz inanç problemleri [İlahiyat Fakülteleri Kelam Anabilim Dalı Sempozyumu], (2001), Erzurum : Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi.
TDV İslam Ansiklopedisi, İlgili Maddeler

BİÇER, Ramazan, Küreselleşen Çağda İslam, (2010), Sakarya.

ÖZARSLAN, Selim, Günümüz İnanç Problemleri, (2012), Ankara.

YEŞİLYURT, Temel, Çağdaş İnanç Problemleri, 2018, Ankara.

Halkın Soruları Bağlamında Günümüz İnanç Problemleri Sempozyumu, editör Muhammed Yuşa Yaşar, Halil İbrahim Delen, (2013), İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3