Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mantık Metinleri ILA 334 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Afife Şeyma Taç

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslam mantıkçılarının metinlerinde çeşitli mantık doktrinlerinin ele alınışını görmek ve İbn Sina öncesi-İbn Sina sonrası mantık problemleri arasındaki değişiklikleri incelemek

Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Erken ve geç dönem İslam mantıkçıların mantık görüşlerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Farabi ve İbn Sinanın modal mantıklarını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 İslam mantıkçılarının kıyas teorisini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 İbn Sinacı mantıkçılar ile İbn Sinacı olmayan mantıkçılar arasında mukayese yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 İslam filozoflarının mantık teorileri arasındaki benzerlik ve farklılıkları tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Mantık ve İslami ilimler ilişkisini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Farabînin İhsâul-Ulûmu ve İbn Sinanın Şifâ-Medhalinde Mantığın Konusu ve Amacı
2 Farabinin Önermeler Kitabı ve İbn Sînânın İşaretler Kitabıında Önerme Türleri
3 Farabi ve İbn Sinanın Kıyas Görüşleri
4 Gazzali ve Miyarul-İlm Kitabı
5 Miyarul-İlm ve Kıstasul-Müstakimde Mantık Terimleri
6 Nasiruddin Tusinin İşaretler Şerhinde Mantık
7 Fahreddin Razinin İşaretler Şerhinde Mantık
8 Fahreddin Razinin İşaretler Şerhinde Mantık
9 Ebheri-İsagoji: Mantığın Konusu-Tanım
10 Ebheri-İsagoji: Önerme
11 Ebheri-İsagoji: Kıyas
12 Katibi Şemsiyye: Mantığın Konusu-Tanım
13 Katibi Şemsiyye: Önerme
14 Katibi Şemsiyye: Kıyas
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Ali Durusoy, Örnek ve Çeviri Metinlerle Mantığa Giriş, İstanbul 2011.

Ders Kaynakları

[2] Farabi: İhsaul-Ulum, Tavtie fil-Mantık
[3] İbn Sina: Şifa (Mantık), İşaretler
[4] Gazzali: Miyarul-İlm
[5] Tusi: İşaretler Şerhi
[6] Razi: İşaretler Şerhi
[7] Ebheri: İsagoji
[8] Katibi: Şemsiyye

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 4 4
Ödev 1 4 4
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3