Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kelam Epistemolojisi ILA 472 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RAMAZAN BİÇER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilere, İslam inanç esaslarını konu alan Kelam problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarda, yeterlilik kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Bu derste İslam dininin temel iman ve akaid meseleleri (Uluhiyet, ilahî sıfatlar, insan özgürlüğü, aklın yetkinliği ve ecel gibi konular ) dini naslar ve aklî delillerle işlenecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tanrının varlığı, birliği ve zatî- subutî sıfatlarını tanır ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Tanrının fiili ve haberi sıfatlarını tanır ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 İnsanın irade sahibi bir varlık olduğunu, Tanrı iradesi ile ilişkisini tanır ve bu konuları değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 İyilik-kötülük, salah-aslah, hidayet ve dalalet meselelerini dinî-aklî delilleriyle birlikte tanır ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 İnsan ömrünün sonluluğu ve ecelin değişip değişmeyeceği ile ilgili meseleleri tanır ve değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Canlıların rızkının Tanrının garantisi altında olup olmadığı, rızkın değişip değişmeyeceği gibi konularını tanımlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Allahın Sıfatları (Zatî-Subutî Sıfatlar)
2 Allahın Sıfatları ( Fiilî- Sıfatları)
3 Allahın Sıfatları (Haberî Sıfatlar)
4 Kaza ve Kader
5 İnsan İradesi ve Hürriyeti
6 Hayır-şer, hidayet-dalalet
7 Hikmet-illet kavramları
8 İnsanın karşılaştığı olaylar ve hikmet
9 Salah-Aslah meselesi (insan için en hayırlı olanın yaratılması)
10 Hüsün-kubuh sorunu ( iyi ve kötünün akliliği)
11 Hikmet-illet meselesi
12 İnsanın güç yetirilemeyecek şeylerle sorumlu tutulması
13 Ecel
14 Rızık
Kaynaklar
Ders Notu A.Saim Kılavuz, İslam Akaid ve Kelama Giriş, Ensar Yay. , İst.,2004.
Ders Kaynakları Mevlut Ozler, İslam Düşüncesinde Tevhid, Nun Yayıncılık, İstanbul 1995.
Emrullah Yüksel, Sistematik Kelam, İz Yay.,İst. 2005.
Mehmet S. Aydın, Din Felsefesi, Selçuk Yayınları, Ankara 1996
Metin Yurdagür, Allahın Sıfatları, İstanbul 1984
TDV İslam Ansiklopedisi (ilgili maddeler)
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 12
1. Ödev 25
2. Kısa Sınav 13
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 3 3
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5