Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mukayeseli Batı ve İslam Felsefesi ILA 466 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Belli konular üzerinden İslam ve batı düşüncesi karşılaştırması yapmak.

Dersin İçeriği

Bu derste İslam ve Batı düşüncesinin önemli şahsiyetlerinin belli konulara yaklaşımları karşılaştırma yapmak amacıyla incelenecektir

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Düşünceler arası etkileşimin mahiyetini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Farklı düşünce yapıları arasındaki ortak unsurları ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Farklı kültürler hakkında daha sağlıklı değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Farklı Tanrı anlayışları hakkında değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Farklı yaratma modelleri hakkında değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Farklı ölümsüzlük modelleri hakkında değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yunan Felsefi Mirası
2 Hıristiyan Düşüncesinin Doğuşu ve Gelişimi
3 Augustinusun Tanrı Anlayışı
4 Augustinusta Yaratılış ve Zaman
5 Augustinusta İnsanın Tabiatı ve Ölümsüzlüğü
6 Gazalide Felsefe-Din İlişkisi
7 Gazali ve Determinizm Problemi
8 Gazali´de Yaratma ve Zaman
9 İbn Rüşdde Tanrı ve Yaratma
10 İbn Rüşdde İnsanın Tabiatı ve Ölümsüzlüğü
11 İbn Rüşdde Determinizm Problemi
12 Aquinasta Felsefe-Din İlişkisi
13 Bonaventurada Din Felsefe İlişkisi
14 Latin İbn Rüşdcülerde Din Felsefe İlişkisi
Kaynaklar
Ders Notu

Yok

Ders Kaynakları

Akyol, O Faruk. Thomas Aquinas, Doktor Angelicus Hayatı, Eserleri ve Düşüncesi. İstanbul: Homer Kitabevi, 2005.
Bircan, H. H., İslam Felsefesinde Mutluluk, İstanbul, İz y. 2001.
Çotuksöken, Betül; Babür, Saffet, ed. Metinlerle Ortaçağda Felsefe. İstanbul: Kabalcı, 2000.
Gilson, Etienne. Ortaçağ Felsefesinin Ruhu. çev. Şamil Öçal. İstanbul: Açılımkitap, 2003.
İskenderoğlu, M. Thomas Aquinasta İman Teoloji Akıl İlişkisi, Divan, 16 (2004).
İskenderoğlu, M. Tomas Aquinasta Mutluluk SAÜ. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11 (2005).
İskenderoğlu, M. İslam ve Hıristiyan Düşüncesinde Âlemin Ezeliliği Tartışmaları Üzerine, Marife, 5/2, 2005.
İskenderoğlu, M. Bonaventurada Din Felsefe İlişkisi, İstanbul: Değişim, 2008.
Küken, A.Gülnihal. Doğu-Batı Felsefi Etkileşiminde İbn Rüşd ve St. Thomas Aquinas felsefelerinin Karşılaştırılması. İstanbul: Alfa, 1996.
Tarakçı, Muhammet. St. Thomas Aquinas. İstanbul: İz Yyıncıılık, 2006.
Özcan, Zeki. 1999. Agustinus´ta Tanrı ve Yaratma. İstanbul: Alfa.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5