Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öncü Tefsir Âlimleri ILA 438 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Müfessir Mukatil, Maturidi, Beğavi, Razi ve Beydavi'yi ve eserlerini tanımak;  farklı metotlarla yazılmış bu tefsirlerden örnek metin okuması yapmak.

Dersin İçeriği

Farklı tefsir âlimleri ve tefsir metinleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik Dönem müfessirlerini ve Kurâna yaklaşımlarını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Klasik Tefsir kaynaklarının özelliklerini tanır ve örnek metinleri kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Tefsir kaynaklarından farklı konulardaki metinleri çözer. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Kurân ayetlerini doğru olarak anlayıp yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
5 Tefsir metinlerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
6 Farklı tefsir ekollerini ve metotlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
7
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mukatil B. Süleyman ve Et-Tefsiru'l-Kebir İsimli Tefsiri
2 Mukatil B. Süleyman ve Et-Tefsiru'l-Kebir İsimli Tefsiri
3 Ebu Mansur el-Maturidi ve Tevilâtu'l-Kur'an İsimli Tefsiri
4 Ebu Mansur el-Maturidi ve Tevilâtu'l-Kur'an İsimli Tefsiri
5 Taberî ve Câmiul-Beyân an Tevîli Âyil-Kurân Tefsiri
6 Taberî ve Câmiul-Beyân an Tevîli Âyil-Kurân Tefsiri
7 Cârullah Mahmûd b. Ömer ez-Zemahşerî ve el-Keşşâf an Hakâikit-Tenzîl ve Uyûnil-Ekâvîl fî Vucûhit-Tevîl Tefsiri
8 Cârullah Mahmûd b. Ömer ez-Zemahşerî ve el-Keşşâf an Hakâikit-Tenzîl ve Uyûnil-Ekâvîl fî Vucûhit-Tevîl Tefsiri
9 el-Beğavi ve Mealimu't-Tenzil İsimli Tefsiri
10 el-Beğavi ve Mealimu't-Tenzil İsimli Tefsiri
11 Fahruddîn er-Razî ve Mefâtîhul-Gayb (Tefsîrul-Kebîr) Tefsiri
12 Fahruddîn er-Razî ve Mefâtîhul-Gayb (Tefsîrul-Kebîr) Tefsiri
13 Beydavi ve Envaru't-Tenzil ve Esraru't-Tevil İsimli Tefsiri
14 Beydavi ve Envaru't-Tenzil ve Esraru't-Tevil İsimli Tefsiri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Mukatil b. Süleyman ve et-Tefsiru'l-Kebir İsimli Tefsiri .

2. Ebû Mansûr el-Maturidi ve Te'vilâtu'l-Kur'an İsimli Tefsiri,

3. el-Beğavi ve Me'âlimu't-Tenzîl İsimli Tefsiri.

4. Kâdî Beydavî ve Envâru't-Tenzil İsimli Tefsiri..

5. Fahreddin er-Razi ve Mefâtîhu'l-Ğayb İsimli Tefsiri.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 13 13
Ödev 1 4 4
Performans Görevi (Uygulama) 2 14 28
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 5