Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Metinleri ILA 420 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAİM YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı İslam Tarihi konularını ilk dönem tarih kaynaklarını inceleyerek öğrenmek
Dersin İçeriği İlk Dönem Tarih Kaynaklarında Yer Alan Seçili Hadiselere Ait Arapça Metinlerin Çözümlenmesi ve Analizi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlk dönem tarih kaynaklarını ve özelliklerini listeler. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav,
2 İlk İslam fetihlerini özetler. Anlatım, Grup Çalışması, Sınav , Sözlü Sınav,
3 Osman dönemi hadiselerini tasvir eder. Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
4 Cemel Savaşıyla ilgili rivayetleri analiz eder. Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Sınav , Sözlü Sınav,
5 Hakem hadisesi ile ilgili bilgilere sahip olur. Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sözlü Sınav,
6 Arapça metinleri Türkçe´ye aktarma becerisi gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Halife b. Hayyât’ın Târîh’i: İlk İslâm Fetihleri
2 Halife b. Hayyât’ın Târîh’i: Osman Dönemi
3 Halife b. Hayyât’ın Târîh’i: Cemel Hadisesi
4 Halife b. Hayyât’ın Târîh’i: Hakem Hadisesi
5 Dîneverî’nin Ahbâruttıvâl’i: İlk İslam Fetihleri
6 Dîneverî’nin Ahbâruttıvâl’i: Osman Dönemi
7 Dîneverî’nin Ahbâruttıvâl’i: Cemel Hadisesi
8 Dîneverî’nin Ahbâruttıvâl’i: Hakem Hadisesi
9 Yakûbî’nin Târih’i: İlk İslam Fetihleri
10 Yakûbî’nin Târih’i: Osman Dönemi
11 Yakûbî’nin Târih’i: Cemel Hadisesi
12 Yakûbî’nin Târih’i: Hakem Hadisesi
13 Metinlerde Yer Alan Rivayetlerin Karşılaştırılması
14 Rivayet Farklılıkların Analizi
Kaynaklar
Ders Notu [1] Halife b. Hayyât (1977): Târîhu Halife b. Hayyât, Beyrut.
Ders Kaynakları [2] Dîneverî (1960): Ahbâruttıvâl, Kahire.
[3] Yakubî (1999): Târîhu’l-Yakûbî, Beyrut.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
1. Sözlü Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Sözlü Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5