Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fusus Şerhi | ILA 478 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Büşra Çakmaktaş |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin temel amacını İbn Arabi'nin önemli eseri olan Fususul-Hikem'in tanıtılması oluşturmaktadır. Derste İbn Arabi düşüncesinin temel meseleleri ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Derste akışta bahsedilen konular ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İbn Arabi ve Fususul-Hikem ile ilgili unsurları anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Fususul-Hikemin tasavvuf tarihindeki yerini durumu tasvir edip açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Fususul-Hikemdeki tasavvufi konuları örnekler, yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Fususul-Hikemdeki tasavvufi düşünceyi ayırt eder ve bunların tasavvufa getirdiği yorumları tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Fususul-Hikemin yorumlarını geneller. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Fususul-Hikemin tasavvufa katkısını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tasavvufun Olgunlaşma Dönemi: İbn Arabi ile Metafiziği Yeniden Yorumlamak/İbn Arabi'nin Hayatı ve Eserleri | |
2 | Ekberiyye Mektebi/ İbn Arabi Takipçileri | |
3 | İbn Arabi’nin İtikadi Görüşleri / ibn Arabi'ye Yöneltilen Eleştiriler | |
4 | İbn Arabi’de Epistemoloji: Marifetullah-marifetünnefs / Subjektif Tanrı Tasavvuru: Hud Fassı’nda ilah-ı mutekad meselesi / Nuh Fassı’nda Tenzih ve teşbih arasında Allah’ı tanımak | |
5 | Vahdet-i vücud: Vücud-Adem Kavramları /Meratib-i vücud/ Vahdet-i Vücud Delil Olarak Gösterilen Ayet ve Hadisler | |
6 | Mümkünlerin Hakikati Olarak Ayan-ı sabite /İmam Rabbani ve Vahdet-i Vücud Eleştirisi | |
7 | Fususul Hikem: Bir Rüyanın Kitabı / Adem Fassı’nda İnsan-ı kamil | |
8 | Üzeyr Fassı’nda Velayet-nübüvvet meselesi | |
9 | Yusuf Fassı’nda Rüya Meselesi | |
10 | Musa Fassı: "Hareket sevgi kaynaklıdır." | |
11 | Muhammed Fassı: Hz. Peygamber'in Hakikati | |
12 | İbn Arabi'de İlahi İsimler Teorisi | |
13 | Sadreddin Konevi'nin İbn Arabi Düşüncesi Açısından Önemi | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İbn-i Arabi, Fususul-Hikem Tercüme ve Şerhi (Trc. Avni Konuk, Hzl. M. Tahralı-S. Eraydın) MÜİF, İstanbul 2000. |
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | X | |||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | X | |||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | X | |||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | X | |||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 85 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |