Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Farsça Edebî Metinler ILA 464 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET YEŞİL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yrd.Doç.Dr. Saim YILMAZ
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Fars dilinin gelişimi ve edebi formları hakkında dil bilgisi kazanmak
Dersin İçeriği Fars Dilinin Edebi Formları ve Bu Formlara Ait Örnek Edebi Metinler
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Farsçanın dönemsel farklılıklarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Farsçanın yüzyıllara göre gelişimini özetler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Farsça kelime ve gramer kullanımını geliştirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Farsçanın dönemsel kullanım özelliklerini ve yapılarını anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
5 Farsça cümle yapılarıyla ilgili teknik bilgileri geliştirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Farsça edebi formlara ait örnek eserleri listeler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Baharistandan Metin Örneği
2 Kâbûsnâmeden Metin Örneği
3 Kâbûsnâmeden Metin Örneği
4 Nevrûznâmeden Metin Örneği
5 Nevrûznâmeden Metin Örneği
6 Menâkibül-Ârifînden Metin Örneği
7 Menâkibül-Ârifînden Metin Örneği
8 Kelîle ve Dimneden Metin Örneği
9 Ahlâk-ı Nâsırîden Metin Örneği
10 Çehâr Makâleden Metin Örneği
11 Zebânnâmeden Metin Örneği
12 Zebânnâmeden Metin Örneği
13 Gülistândan Metin Örneği
14 Gülistândan Metin Örneği
Kaynaklar
Ders Notu [1] Yazıcı,Tahsin (1994), Eski İran Nesirinden Seçmeler, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
Ders Kaynakları [2] Yıldırım, Nimet (2009), Farsça Dilbilgisi, Fenomen Yayıncılık, Istanbul.
[3] Kanar, Mehmet (2011), Farsça Dilbilgisi, Say Yayıncılık, Istanbul.
[4] Bolelli, Nusrettin (2011.), Farsça Dilbilgisi, Marmara Üniversitesi Ilahiyat Fakültesi Yayınları, Istanbul.
[5] Öztürk, Mürsel (1995), Farsça Dilbilgisi, Murat Kitapevi, Ankara.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. X
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 3 4 12
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5