Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dinler Arası Diyalog ILA 460 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FUAT AYDIN
Dersi Verenler Prof.Dr. FUAT AYDIN,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dinlerin birbirlerine nasıl ve hangi kategori temelinde algıladıkları; diyalog ve dinlerarası diyologun mahiyeti, şartları ve diyalog yapan tarafların diyalogdan bekledikleri

Dersin İçeriği

Dinlerin öteki olarak kabul ettiği şeyi değerlendirmede kullandığı ölçütler;
Hint (Hinduizm, Budizm vs) dinlerinin; semitik dinlerin (Yahudilik, Hıristiyanlık ve islam) diğer dinlere bakışıları; Dinlerarası diyalog, tanımı, mahiyeti ve beklentiler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öteki ve dinlerin ötekisi kavramların tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Dinlerdeki ötekini algılama paradigmalarını ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Yahudiliğin, Hinduizmin diğer dinlere bakışlarını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Budizm ve Hıristiyanlığın diğer dinlere bakışlarını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 İslamın diğer dinlere bakışlarını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Günümüz diyalog faaliyetleri ve diyalogdan beklenmesi gerekenleri farkına varır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dinler ve öteki
2 Dinlerin ötekini değerlendirmede kullandıkları ölçütler
3 Hinduizm´in öteki dinlere bakışı
4 Hinduzim´in öteki dinlere bakışı
5 Budizm´in öteki dinlere bakışı
6 Budizm´in öteki dinlere bakışı
7 Yahudiliğin öteki dinlere bakışı
8 SINAV
9 Yahudiğilin öteki dinlere bakışı
10 Hıristiyanlığın öteki dinlere bakışı
11 Hıristiyanlığın öteki dinlere bakışı ve diyalog faaliyetleri
12 İslam´ın öteki dinlere bakışı
13 İslam´ın öteki dinlere bakışı ve diğer dinlerle/Hıristiyanlıkla diyalog faaliyetleri
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Yok

Ders Kaynakları

[1] Cafer Sadık Doğru (ed), Islam ve Öteki, Kaknüs Yayınları,İstanbul.
[2]Baki Adam, Yahudilik ve Hıristiyanlık Açısından Diğer Dinler, Pınar Yayınları, 2002.
[3]Ali İhsan Yıtik, Hinduizmin Diğer Dinlere Bakışı, Dinler Tarihi Araştırmaları, Ankara.
[4]Fuat Aydın, Budanın Diğer Dinlere Bakaşı, Divan ilmi araştırmalar dergisi, sayı 16.
[5] Fuat Aydın, Hint Dini Düşüncesinde İnsanın Özgürlük Arayışı, Hinduizmde kurtuluş, Ataç Yayınları, İstanbul 2006.
[6] Jacque Waardenburg, Müslümanların Diğer Dinlere Bakışı, çev. Fuat Aydın, Ensar Yayınları, İstanbul 2006.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 1 1
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5