Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre ve Din ILA 434 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA GÜNERİGÖK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Kübra Cevherli

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Daha yaşanabilir fiziki ve sosyal bir dünya için çevre bilinci ve bu bilincin oluşturulmasında dinin rolünü gerekçeli olarak değrlendirme yeterliliğini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Çevre ve ilgili kavramlar,fiziksel ve sosyal çevre, dinler ve çevre, İslam ve çevre, çevre eğitimi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çevre bilincinin önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Çevrenin tarifi, gayesini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Çevre ile ilgili temel eserleri yorumlar. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Çevreciliğin tarihini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
5 Çevre ve din ilişkisini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
6 Ekolojik dengenin önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çevre tanımı ve ilgili kavramlar
2 Eko-sistem
3 Fiziksel çevre
4 Toplumsal çevre
5 Modern çevre sorunları
6 Kutsal kitaplarda çevre bilinci
7 İslamda çevre bilinci
8 Kur´an ve çevre
9 Hz. Muhammed ve çevre
10 Klasik İslam literatüründe çevre
11 Küresel çevre etiği
12 Türkiye´de çevre ve din
13 Okullarda çevre eğitimi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Atik, K. Kuran ve Çevre, Kayseri 1992.
2. Bayraktar, M. İslam ve Ekoloji, Ankara 1992.
3.Fersahoğlu, Y., Dinler ve Çevre, Marifet yayınları, İstanbul, 2003
4. Yükselmiş, M. Çevre Sorunları ve İslam, Ankara 1995.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 4 4
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5