Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Alevi-Bektaşi Edebiyatı ILA 462 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Alevi-Bektaşiliğin klasik kaynaklarını tanımak ve örnek metinler okumak
Dersin İçeriği Alevi Bektaşi klasikleri, ulu ozanlar ve nefesleri, Buyruk, menakibname, erkanname, fütüvvetname,
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bektaşilik, Alevilik ve Kızılbaşlık kavramlarını tanımlar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Alevi Bektaşi klasiklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Ulu ozanları tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Alevi Bektaşi metinlerinin genel özelliklerini bilir, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Klasik kaynakları okuyup anlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Alevi edebiyatını değerlendirebilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve genel bir çerçeve
2 Alevilik, Bektaşilik, Kızılbaşlık vb. terimler
3 Cafer Sadık ve Buyruk,
4 Şeyh Safi Buyruğu
5 Hacı Bektaş Veli ve eserleri
6 Velayetname, Makalat, Şerh-i Besmele,
7 Erkan-nameler
8 Cenk-nameler
9 Fütüvvetnameler
10 Ulu Ozanlar
11 Nesimi, Fuzuli
12 Hatai ve divanı
13 Pir Sultan Abdal
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] İsmet Zeki Eyuboğlu, Alevi-Bektaşi Edebiyatı, Der Yayınları, İstanbul 1991, 347 sf. [2] Ahmet Yaşar Ocak, Türk Sufiliğine Bakışlar, İstanbul 2002.
[3 Haz. Fuat Bozkurt] Buyruk İmam Cafer-i Sadık Buyruğu 4. Baskı Kapı yayınları İstanbul 2009
[4].Mustafa Ekinci, Şah İsmail ve İnanç Dünyası Beyan Yayınları İstanbul 2010.
[5] Şah İsmail Hatai, Şiirleri Ve Eserleri, Neşr: Azerbeycan İlimler Akademiyası Bakü 1966.
[6] Ethem Ruhi Fığlalı, Türkiyede Alevilik Bektaşilik, Ankara 1996.
[7] Adil Ali Atalay Vaktidolu. Seyyid Nesimi Divanı Can Yayınları 2009 [8] Önet Yağcı, Pir Sultan Abdal Yaşamı ve Şiirleri, Cumhuriyet Kitapları 2011
[9] Mustafa Ekinci, Anadolu Aleviliğinin Tarihsel Arka planı, İstanbul 2002.
[10] Aziz Yalçın, Hacı Bektaşi Veli ve Bektaşi Alevilik Derin Yayınları 2007
[11] Ali Nihat Tarlan, Fuzuli Divanı Şerhi Akçağ Yayınları,2009
[12] Şeyh Safiyeddin Erdebili, Makalat (Şeyh Safi Buyruğu) Çeviren: Sönmez Kutlu/ Dr. Nizamettin Parlak Horasan Yayınları 2009
[13] Muhtar, Cemal, Hurûfî Türk Şairleri, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1986, sayı: 4, s. 219-226
[14] Ekinci, Mustafa, Şah İsmailin Mahlası Hataî Kelimesinin Etimolojisi, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2004, sayı: 13, s. 159-170.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. X
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 97
1. Kısa Sınav 1
1. Ödev 1
2. Kısa Sınav 1
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5