Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Doğu Düşüncesi ILA 350 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FUAT AYDIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Uzak doğu düşüncesi (Hint-Çin-japon), kaynakları, ele aldığı ana konular hakkında genel bilgi edinme

Dersin İçeriği

Bir Hint, Çin ve Japon düşüncesi var mıdır?; Hint düşüncesi olarak adlandırılanın üzerine oturduğu temel: Hinduizm, bir din olarak Hinduizm; Hinduist felsefe okulları, ortaya çıkışları/tarihleri, tartışma konuları.
Hint düşüncesinin ikinci okulu: Budist düşünce okulu, tarihi, düşünce okulları, tartışma konuları; üçüncü okul: Cayinist okul, tarihi, düşünce okulları, tartışma konuları
Bir Çin düşünce geleneğinden söz edilebilinir mi? Çin düşünce okullarının kaynakları; Çin düşünce okulları: Konfüçyanist okulu, Taoist okul; bu okulların tarihi, ele aldıkları/tartıştıkları konular
Japon düşüncesi; bir Japon düşünce geleneğinden söz edilebilir mi; Japon düşünce okulları, bu okulların tarihi, tartıştıkları/ele aldıkları konular.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Doğu Düşüncesi kavramını ve Hint düşüncesinin kaynaklarının tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Hint düşünce okulları; Hinduizm, Budizim ve Cayinist felsefi okullarının kısa tarihini betimler Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Hint düşüncesinin tartıştığı ana konuların fark eder Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Çin düşüncesinin kaynakları; düşünce okulları, bu okulların tarihleri ve ele aldıkları/tartıştıkları ana konuları ayırt eder Anlatım, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Japon düşüncesinin tarihi, düşünce okulları, bu okulların tarihleri ve ele aldıkları/tartıştıkları ana konular ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Hint, Çin ve Japon düşüncesi arasında karşılaştırmalar yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarihsel Giriş: Doğu, orta doğu ve uzak doğu nedir?
2 Uzak doğu düşüncesinin ayırt edici özellikleri
3 Hint Düşüncesi: tarihsel dönemlendirme
4 Klasik Hint düşüncesi; Hinduizm, Budizm, Cayinzm
5 Genel hatlarıyla Hinduizm
6 Hint düşünce okulları ve tartışma konuları: Tanrı-alem-insan
7 Tanrı-alem-insan
8 Tanrı-alem-insan
9 Budizm; genel hatlarıyla Budizm
10 Cayinizm; genel hatlarıyla Cayinizm; Cayinist düşüncenin konuları
11 Çin düşüncesine giriş; Çin düşünce okulları: Konfüçyanizm, Taoizm
12 Konfüçyanizm ve Taoizm okulları arasındakı fark
13 Konfüçyanizm ve Taoizm okulları arasındakı fark
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Yok

Ders Kaynakları

[1] M. Hriyanna, Hint Felsefi Tarihi, çev. Fuat Aydın, Bilgi Üniversitesi Yayınları,
[2] D.S. Sharma, Hint Dini Tarihine Giriş, çev. Fuat Aydın, Hint Dini Tarihine Giriş, Ataç yayınları, İstanbul 2006.
[3]Fuat Aydın, Hint Dini Düşüncesinde İnsanın Özgürlük Arayışı, Ataç Yayınları, İstanbul 2006.
[4] Fuat Aydın, Türkçedeki Hint Çalışmalarıyla İlgili Bir Türkçe Bibliyografya Denemesi, Divan, İlmi Araştırmalar,
[5] Heinrich Zimmer, Hint Felsefesi, çev. Sedat Umran, Ruh ve Madde Yayınları, İstanbul.
[6] Fung Yun Lang, Çin Felsefesi Tarihi, çev. Fuat Aydın, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 83
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,32
Dersin AKTS Kredisi 3