Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur’Ân Tarihi ILA 381 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kuran Tarihine ait kavram, konu ve kaynakları incelemek

Dersin İçeriği

Kuran Tarihine ait kavram, konu ve kaynaklar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kur´an Tarihi, kavram, konu ve kaynaklarını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Vahiyin niteliği ve biçimlerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Kur´an´ın metinleşme sürecini, okunuşunu ve yedi harf meselesini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
5 Kur´an Tarihi konularını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
6 Diğer semavi kitaplarla Kuranın inişi ve tespiti arasındaki farkı yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Vahyin Tanımı
2 Vahyin Mahiyeti
3 Vahyin Nitelikleri
4 Vahyin Geliş Şekilleri
5 Kuran Vahyi
6 Kuranın İnişi
7 Hz. Peygamber Devrinde Kuranın Tespiti
8 Hz. Ebubekir Devrinde Kuranın Derlenmesi
9 Yedi Harf
10 Kıraatler
11 Halkul-Kuran
12 Kuranın Tercümesi Meselesi
13 Kuranda Tahrif İddiası
14 Kuran ve Tarihsellik
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Demirci, M., Tefsir Tarihi, İfav yayınları, İstanbul 1997.
Hamidullah Muhammed, Kuran-ı Kerim Tarihi, İfav yayınları, çev., Salih Tuğ, İstanbul 1993
Suyûtî, C., el-İtkân fî Ulûmil-Kurân, Mektebetü Dâri´t-türâs, Kahire 1985.
Zerkânî, M., Menâhilul-İrfân fî Ulûmi´l-Kur´ân, Dâru İhyâi´t-türâsi´l-Arabî, Kahire ts.
Kattân, M., Mebâhis fî Ulûmi´l-Kur´an, Müessesetü´r-risâle, Beyrut 1981.
Akk, H.A., Usûlü´t-tefsîr ve kavâiduhû, Dâru´n-nefâis, Beyrut 1986.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 63
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,52
Dersin AKTS Kredisi 3