Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Modern Felsefe Metin Okumaları | ILA 387 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜSEYİN AYDOĞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | yok |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Modern felsefenin temel problemlerini tanıma |
Dersin İçeriği | Ders, filozofların metni/metinleri üzerinden işlenecektir |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Töz kavramı hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Ruhun ve maddenin töz olup olmadığını tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Nedensellik kavramını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Modern dönemdeki bilim din ilişkilerini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Peygamberlik ve mucizelerin nasıl değerlendirildiğini görür | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Felsefe kavramını irdeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Descartes: Hem zihin hem madde vardır | |
2 | Descartes: Hem zihin hem madde vardır | |
3 | Spinoza: Gerçekte var olan Tanrıdır | |
4 | Spinoza: Gerçekte var olan Tanrıdır | |
5 | Leibniz: Gerçekte var olan ruhtur | |
6 | Locke: Kaç tür töz vardır? | |
7 | Locke: Kaç tür töz vardır? | |
8 | Locke: Hükümete dair iki risale | |
9 | Rousseau: Toplumsal Sözleşme | |
10 | Berkeley: Madde diye bir şey yoktur | |
11 | Hume: Nedensellik bir alışkanlıktır | |
12 | Kant: Bilim olarak metafizik nasıl mümkündür? /Ahlak metafiziği | |
13 | Marx: Gerçekten var olan maddedir | |
14 | Heidegger: Metafiziğin aşılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ahmet Cevizci, Metafiziğe Giriş, (İstanbul: Paradigma Yayınları, 2001), s.247-333 |
Ders Kaynakları | Alev Alatlı, Batı´ya Yön Veren Metinler, cilt. I-II-III-IV, (İlke Eğitim ve Sağlık Vakfı, 2010) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | X | |||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | ||||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
14 | Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
15 | |||||||
16 | |||||||
17 | |||||||
18 | |||||||
19 | |||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |