Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern Felsefe Metin Okumaları ILA 387 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜSEYİN AYDOĞAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

yok

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Modern felsefenin temel problemlerini tanıma

Dersin İçeriği

Ders, filozofların metni/metinleri üzerinden işlenecektir

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Töz kavramı hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Ruhun ve maddenin töz olup olmadığını tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Nedensellik kavramını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Modern dönemdeki bilim din ilişkilerini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Peygamberlik ve mucizelerin nasıl değerlendirildiğini görür Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Felsefe kavramını irdeler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Descartes: Hem zihin hem madde vardır
2 Descartes: Hem zihin hem madde vardır
3 Spinoza: Gerçekte var olan Tanrıdır
4 Spinoza: Gerçekte var olan Tanrıdır
5 Leibniz: Gerçekte var olan ruhtur
6 Locke: Kaç tür töz vardır?
7 Locke: Kaç tür töz vardır?
8 Locke: Hükümete dair iki risale
9 Rousseau: Toplumsal Sözleşme
10 Berkeley: Madde diye bir şey yoktur
11 Hume: Nedensellik bir alışkanlıktır
12 Kant: Bilim olarak metafizik nasıl mümkündür? /Ahlak metafiziği
13 Marx: Gerçekten var olan maddedir
14 Heidegger: Metafiziğin aşılması
Kaynaklar
Ders Notu

Ahmet Cevizci, Metafiziğe Giriş, (İstanbul: Paradigma Yayınları, 2001), s.247-333

Ders Kaynakları

Alev Alatlı, Batı´ya Yön Veren Metinler, cilt. I-II-III-IV, (İlke Eğitim ve Sağlık Vakfı, 2010)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 75
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3
Dersin AKTS Kredisi 3