Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hz. Peygamber Döneminde Sosyal Hayat ILA 389 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı Hz. Peygamber döneminin gündelik hayatını ve sosyal tarihini incelemek
Dersin İçeriği Hz. Peygamber Döneminde Gündelik Hayat, Medine Döneminin Sosyal Tarihi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hz. Peygamber dönemi ev hayatını anlatır ve ev eşyalarını listeler. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Performans Görevi,
2 Hz. Peygamber dönemi tarım ve yemek kültürünü tasvir eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Performans Görevi,
3 Hz. Peygamber dönemi hayvancılık ve av kültürünü özetler. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Performans Görevi,
4 Hz. Peygamber döneminin bilim ve teknik bilgisine sahip olur. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Performans Görevi,
5 Gündelik hayatın eğlence, müzik, bakım ve süslenme ile ilgili yönlerini açıklar. Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Performans Görevi,
6 Bayramlar, doğum, ölüm gibi kutlama ve anma merasimlerini özetler. Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Sözlü Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal Tarih Çalışmalarının Önemi ve Hz. Peygamber Dönemini Anlamaya Katkısı
2 İslam Öncesi Hicaz Kültürünün Hz. Peygamber Dönemi Gündelik Hayatındaki Yansımaları
3 Ev Hayatı
4 Ev Eşyaları
5 Tarım Kültürü
6 Yemek Kültürü
7 Hayvancılık ve Besicilik
8 Avcılık
9 Eğlence, Müzik
10 Günlük Hayatta Bilim
11 Günlük Hayatta Teknik
12 Yapı ve Yapı Malzemeleri
13 Doğum, Ölüm, Bayram Gibi Kutlama ve Anma Merasimleri
14 Temizlik, Süslenme ve Bakım
Kaynaklar
Ders Notu [1] Öztürk, Levent (2004): Hz. Peygamber Döneminde Cenazeler ve Kabirler, Konya: İstem, II/4.
Ders Kaynakları [2] Tan, Nail (1985), Folklor, İstanbul.
[3] Bozkurt, Nebi (1997): Hadis´te Folklor, İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları.
[4] Hamidullah, M. (2004): İslam Peygamberi, İstanbul: Beyan Yayınları.
[5] Öztürk, Levent (2013): İslam Tıp Tarihi Üzerine İncelemeler, İstanbul: Ensar Yayınları.
[6] Bütün Yönleriyle Asr-ı Saadet´te İslam (2006), İstanbul: Beyan Yayınları.
[7] Öztürk, Levent (2001): Hz. Peygamber Döneminde Sağlık Hizmetlerinde Kadınların Yeri, İstanbul: Ayışığı Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
1. Performans Görevi (Seminer) 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ödev 1 5 5
Sözlü Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 2 2
Final 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Toplam İş Yükü 75
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3
Dersin AKTS Kredisi 3