Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ahlak ve Değerler ve Eğitimi ILA 326 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HASAN MEYDAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Kübra Cevherli

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders, dini ve ahlaki açıdan değerlerle mesleki açıdan ilgilenecek ilahiyat öğrencilerinin ahlak ve değerler literatürü konusunu tanımayı, değerlerin kazanılma süreçleri, değer eğitimi modelleri ve Türk toplumunun değerleri konusunda genel olarak bilgilenmesini hedeflemektedir.

Dersin İçeriği

Değer-ahlak tanımları, anahatlarıyla dini ve felsefi açıdan ahlak literatürü, ahlak değerlerin kazanılması süreçleri, değer eğitimi modelleri, okullar ve değerler eğitimi, çocukta ahlak ve karakter gelişimi, Türk Milli Eğitiminin değerleri, okullarda belirli değerlerin öğretilmesi, Türk gençlerinin değerleri, Türk toplumunun değerleri (ampirik araştırmalara göre)

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ahlak ve değerlerle ilgili kavramları tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Değerlerin kazanılma süreçlerini çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Değer ve eğitim ilişkisini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Okulların değer öğretimindeki yerini ve fonksiyonunu değerlendirir Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Türk halkı ve gençlerinin değerleriyle ilgili ampirik çalışmaları yorumlar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Ödev,
6 Kültür ve zamana göre değerleri sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
7 Ahlak ile ilgili dini ve felsefi literatürü genel olarak değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ahlakın tanımı ve kapsamı
2 Değer nedir? Farklı tanımları ve diğer alanlarla ilişkisi
3 Dini ve felsefi açıdan ahlak eğitimi
4 Değerlerin kazanılma süreçleri (aile, okul, toplum, medya vb.)
5 Değerlerin kazanılma süreçleri (aile, okul, toplum, medya vb.)
6 Ahlak-değerler ve eğitimi
7 Değer aktarımı ve değer ortaya çıkarılması
8 Okul kültürü ve değer eğitimi
9 Okullardaki belirli değerlerin öğretimin değerlendirilmesi (hoşgörü, doğruluk vb.)
10 Okullardaki belirli değerlerin öğretimin değerlendirilmesi (hoşgörü, doğruluk vb.)
11 Türk gençlerinin değerleri (ampirik çalışmalara göre)
12 Türk halkının değerleri (ampirik çalışmalara göre)
13 Türk halkının dini ve ahlaki değerleri (ampirik çalışmalara göre)
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

---

Ders Kaynakları

[1] Dilmaç, B. İnsanca Değerler Eğitimi, Nobel Yayınları, Ankara, 2002
[2]. Kaymakcan, R. (2007) Gençlerin dine bakışı: Karşılaştırmalı Türkiye ve Avrupa Araştırması, İstanbul.
[3] Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, İstanbul: DEM Yayınları, 2007
[4]. Inglehard, R. (2003) Human Values and Social Changes, Leiden: Brill.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 5 5
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3