Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ahlak Hadisleri ILA 369 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Ahlâkî öğretiler, toplumsal ilişkiler ve erdemli insan olmanın yolları konusundaki hadislerin bir kısmını öğrencilere tanıtmak

Dersin İçeriği

Bu derste ahlakla ilgili bazı hadisler orijinal metniyle birlikte okunarak söz konusu hadislerin günümüzde nasıl anlaşılması gerektiği ve açıklamaları yapılmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hz. Peygamberin insan ilişkilerindeki davranış modellerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Geleneğimize yansımış ahlakla ilgili hadisleri tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Âdab ve ahlak hadisleri konusunda genel bir birikim kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Toplumun ahlâkî problemlerine hadislerden çözüm üretir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Modern ahlâkî yönelişleri hadisler çerçevesinde analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 İslam ahlak değerlerinin oluşumunda hadislerin rolünü kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ahlak hadisleri kavramı ve ilgili edebiyat
2 Ana babaya saygı göstermekle ilgili hadisler
3 Akraba haklarına riayetle ilgili hadisler
4 Komşu haklarını ilgilendiren hadisler
5 Çocukları sevmek ve onlara ilgi göstermeye dair hadisler
6 Hayvanlara iyi muamele ve çevreyi korumakla ilgili hadisler
7 Konuşma adabına dair hadisler
8 Konuşma adabına dair hadisler
9 Kötü ahlakı ve insanların fiziksel kusurlarıyla alay etmeyi kınayan hadisler
10 İnsanlara iyi davranmak ve güler yüz göstermekle ilgili hadisler
11 Misafire ikram etmek ve güzel ağırlamakla ilgili hadisler
12 Söz taşımanın ve yalan söylemenin kötülüğüne dair hadisler
13 Çocuklara güzel isim verme konusundaki hadisler
14 Öfkelenmemeyi ve sabretmeyi öven hadisler
Kaynaklar
Ders Notu

Buhârî, Sahîhul-Buhârî (el-Câmius-Sahîh), İstanbul 1981
Ürkmez, Ahmet, Ahlâk Ekseninde Hadis, Ankara 2010

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3