Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hitabet ve Mesleki Uygulama ILA 421 7 2 + 2 3 10
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT ZENGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Öğr. Gör. Dr. Abdurrahman HENDEK

Arş.Gör. Kübra CEVHERLİ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Hitabet ve mesleki uygulamaların din hizmetlerindeki önemini kavratmak, öğrencilerin Toplumla iletişim kurma becerisi kazanmasını sağlamak, Farklı mekân ve ortamlarda din hizmeti uygulamalarını usulüne uygun olarak gerçekleştirmek, öğrencilere İmam hatiplik, müezzinlik, vaizlik/vaizelik ve Kur’an öğreticiliği uygulama becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Din hizmeti uygulamalarının aşamaları,  Hitabet ve mesleki uygulamaların din hizmetlerindeki önemi, öğrencilerin farklı mekân ve ortamlarda din hizmeti uygulamalarını usulüne uygun olarak gerçekleştirmesine yönelik öğretimler, öğrencilere İmam hatiplik, müezzinlik, vaizlik/vaizelik ve Kur’an öğreticiliği uygulamaları becerilerinin kazandırılması, 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlahiyat meslek alanları tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Yaygın din eğitimi ilgili kavramları yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
3 Cami merkezli din eğitimi ve hizmetlerini örneklendirir Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
4 Din görevlisi ve Kuran kursu öğreticisi niteliklerini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Dini gruplarla Diyanet tarafından verilen din eğitimini eleştirel olarak karşılaştırır Anlatım, Ödev,
6 Dini hitabet türleri tanımlar Tartışma, Grup Çalışması, Sınav ,
7 Hutbe ve vaaz edebilme yeterliliğini kazanır Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Performans Görevi,
8 Kuran Kursları programını değerlendirir Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Ödev, Performans Görevi,
9 Kuran kurslarında öğreticilik deneyimi kazanır Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yaygın eğitimde temel kavramlar
2 Yetişkinlerde din
3 Yaygın din eğitiminin gelişimi
4 Diyanet İşleri Başkanlığı
5 Cami merkezli din eğitimi
6 Dini hitabet ve ilkeleri
7 Cami merkezli dini hitabet: Vaaz
8 Hutbeler
9 Mabed dışı dini hitabet
10 Kuran Kurslarında din eğitimi
11 Yaz Kuran Kurslarında din eğitimi
12 Sosyal din hizmetleri
13 Din görevlileri ve nitelikleri
14 İslami grupların din eğitimi ve hizmeti anlayışları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

İsmail Lütfi ÇAKAN, Dini Hitabet (Çeşitleri – İlkeleri – Örnekleri), M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2016

Abdurrahman ÇETİN, Hitabet ve İrşad - Din Hizmetlerinde İletişim ve Güzel Konuşma, Emin Yayınları, 2008.

Süleyman AKYÜREK, Hitabet ve Mesleki Uygulama, BİLAY (Bilimsel Araştırma Yayınları), 2018.

Suat CEBECİ, Din Hizmetlerinde Rehberlik ve İletişim, BİLAY (Bilimsel Araştırma Yayınları), 2018.

Nejat MUALLİMOĞLU, Hitabet: Bütün Yönleri İle Konuşma Sanatı, Avcıol Basım Yayım, 2016.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
2
3
4
5 X
6 X
7
8 X
9
10 X
11
12
13 X
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 2 10 20
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 2 15 30
Performans Görevi (Uygulama) 1 30 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 238
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,52
Dersin AKTS Kredisi 10