Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Üstün Zekalıların Eğitimi ZEE 213 3 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EDA DEMİRHAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı
Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel yetenekli çocukların eğitimine duyulan gereksinimleri tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav,
2 Özel yetenekli çocukların fiziksel, sosyal, ahlaki, zihinsel gelişim özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Özel yetenekli çocuğun eğitiminde aileye düşen görev ve sorumlulukları tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav,
4 Türkiye´de ve yurt dışında özel yetenekliler eğitimine ilişkin yapılan uygulamaları değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
5 Özel yeteneklilerin eğitiminde kullanılan modelleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Özel yetenekliler için eğitim-öğretim uygulamalarının bireyselleştirilebilirliğini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
7 Özel yetenekli çocuklara yönelik uygulanabilecek örnek etkinlikleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel yeteneklilerin eğitimine duyulan gereksinimin gerekçeleri, Kaynakların ilgili bölümleri
2 Üstün zekalı bireyler kimlerdir? Nasıl tanımlanırlar? Kaynakların ilgili bölümleri
3 Üstün zekalı çocukların gelişim özellikleri Kaynakların ilgili bölümleri
4 Üstün zekalı çocukların ihtiyaçları ve hakları Kaynakların ilgili bölümleri
5 Üstün zekalı çocukların ailelerine düşen sorumluluklar nelerdir? Kaynakların ilgili bölümleri
6 Türkiye´de üstün zekalıların eğitiminin dünü ve bugünü Kaynakların ilgili bölümleri
7 Yurt dışında üstün zekalıların eğitiminin dünü ve bugünü Kaynakların ilgili bölümleri
8 Ara sınav
9 Üstün zekalıların eğitim modelleri Kaynakların ilgili bölümleri
10 Üstün zekalıların eğitim modelleri Kaynakların ilgili bölümleri
11 Üstün zekalılar için eğitim-öğretimin bireyselleştirilmesi Kaynakların ilgili bölümleri
12 Üstün zekalı çocuklara yönelik örnek etkinlikler (karşılaştırma ve zıtlık, farklı oyuncaklar) Kaynakların ilgili bölümleri
13 Üstün zekalı çocuklara yönelik örnek etkinlikler (farklı düşünme becerileri, tahmin etme becerisi) Kaynakların ilgili bölümleri
14 Final sınavı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Uğur Sak, Üstün Zekalılar: Özellikleri,Tanılanmaları, Eğitimleri. Vize Yayıncılık
Joyce Vantassel Stambaugh (Çeviri Editör: Serap Emir), Üstün Zekalı ve Yetenekli Öğrenciler için Kapsamlı Eğitim Programı. Bilimsel Açılım Yayınları
Faruk Levent, Üstün Yetenekli Çocukları Anlamak. Nobel Yayın Dağıtım
Ayşegül Ataman, Üstün Zekalılar ve Üstün Yetenekliler Konusunda Bilinmesi Gerekenler. Vize Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar.
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır.
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir.
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır.
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır.
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır.
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 4