Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitim Etiği ZEE 309 5 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Özel eğitime giriş

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Öğrencilerin özel eğitim araştırmaları ve uygulamalarında karşılaşılabilecek etik sorunlar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Öğrencilerin bu sorunlar hakkında duyarlı bir birey ve öğretmen olmalarına katkıda bulunmaktır.

Dersin İçeriği

Ahlak, etik ve yasalar
Özel eğitimin doğası ve etik bakış açısı
Özel eğitim uygulamalarında etik ilkeler ve kodlar
Özel gereksinimli bireylerin korunması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Etik ve ahlak felsefesi kavramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Eğitim, özel eğitim ve etik ilişkisini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav ,
3 Özel eğitimde sık karşılaşılan etik durumları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Örnek durumlar üzerinde farklı ahlaki davranış örneklerini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Meslek yaşantısında karşılaşabileceği olası etik sorunlara çözüm üretir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Özel eğitimde işbirliği ve ailelerle etkileşimde etik davranışları kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
7 Özel eğitimde bilimsel dayanaklı uygulamalar ve alternatif uygulamaları değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ahlak, etik ve yasalar Kaynakların ilgili bölümleri
2 Meslek ve meslek etiği Kaynakların ilgili bölümleri
3 Temel etik kuramları Kaynakların ilgili bölümleri
4 Eğitim ve öğretimde etik, öğretmenlik mesleği etik ilkeleri Kaynakların ilgili bölümleri
5 Özel eğitimin doğası ve temelleri Kaynakların ilgili bölümleri
6 Özel eğitimde etik ilkeler ve kodlar Kaynakların ilgili bölümleri
7 Farklı özel eğitim uygulamalarının etik yönleri Kaynakların ilgili bölümleri
8 Ara sınav
9 Bilimsel dayanaklı uygulamalar ve etik Kaynakların ilgili bölümleri
10 Özel gereksinimli bireylerin korunması, ihmal ve istismar Kaynakların ilgili bölümleri
11 Ailelerle iletişim ve etik Kaynakların ilgili bölümleri
12 Özel eğitimde öğretmen yetiştirme ve mesleki gelişim Kaynakların ilgili bölümleri
13 Özel eğitimde yönetim ve denetimin etik boyutu Kaynakların ilgili bölümleri
14 Final sınavı
Kaynaklar
Ders Notu

The Ethics of Special Education. Kenneth R. Howe & Ofelia B. Miramontes. Teachers College Press.

Ethics for Behavior Analysts. (2nd Expanded Edition) Jon Bailey & Mary Burch. Routledge.

Ders Kaynakları

Eğitim ve Öğretimde Etik. İnayet Aydın. Pegem A Yayıncılık

Bilim Etiği. David B. Resnik. AYRINTI YAYINLARI. Çeviren: Vicdan Mutlu.

Eğitimde Etik. Felicity Haynes. AYRINTI YAYINLARI. Çeviren: Semra Kunt.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 4 4
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 96
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,84
Dersin AKTS Kredisi 4