Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zihin Engellilere Fen Bilgisi Öğretimi ZEE 210 4 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Yoktur

Önerilen Seçmeli Dersler

Yoktur

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

 

Arş. Gör. Ahmet Fidan

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencilere içerik analizi yapmak, Fen bilgisi öğretimi konusunda temel bilgileri vermek ve öğrencilerin bu bilgileri kullanarak örnek yıllık, ünite ve ders planı hazırlamalarını sağlayarak öğretmenliğe hazırlamaktır.

Dersin İçeriği

Fen bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri, yöntemlerin zihin engelli öğrencilere uyarlanması, Fen bilgisi temaların incelenmesi (üniteler, belirli gün ve haftalar, vb.), konuların mantıklı sıraya konulması, konuların kazandırılması için gerekli kavramların belirlenmesine dayalı olarak kavramlarla ilgili ölçüt bağımlı ölçme araçlarının geliştirilmesi, ders planlarını öğrencilerin düzeyine göre hazırlama, örnek öğretim uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fen bilimlerinin ve fen ve teknoloji dersinin amacının açıklar. Anlatım, Tartışma, Sözlü Sınav,
2 Fen ve teknoloji programını açıklar. Anlatım, Ödev,
3 Fen ve teknoloji programında yer alan kazanımlardan özel eğitime muhtaç öğrencilere kazandırılabilecek olanları belirler. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Proje / Tasarım,
4 Fen programında yer alan üniteleri özel eğitime muhtaç öğrenciler için uyarlar. Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Proje / Tasarım,
5 Fen öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikleri tanır. Deney / Laboratuvar, Proje / Tasarım,
6 Özel eğitim öğrencilerine uygun deney tasarlar. Deney / Laboratuvar, Proje / Tasarım,
7 Fen programına uygun ders planlar. Grup Çalışması, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fen ve teknoloji dersinin amacı Ders notu
2 Yapılandırmacı yaklaşım Ders notu
3 Fen ve teknoloji dersi programının tanıtımı Ders notu
4 Özel eğitime uygun fen ve teknoloji dersi kazanımlarının belirlenmesi Ders notu
5 Fen öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler Ders notu
6 5E yöntemi Ders notu
7 Öğrenme halkası /İşbirliğine dayalı öğrenme Ders notu
8 Deneyin önemi ve laboratuar yaklaşımları Ders notu
9 Ara sınav Ders notu
10 Probleme dayalı öğrenme Ders notu
11 Araştırmaya dayalı öğrenme Ders notu
12 Fen ve teknoloji öğretim programına ilişkin örnek etkinlik geliştirme ve sunma Ders notu
13 Fen ve teknoloji öğretim programına ilişkin örnek etkinlik geliştirme ve sunma Ders notu
14 Final sınavı Ders notu
Kaynaklar
Ders Notu

Özmen, G. ve Karakoç T. (2010) İlköğretimde Kaynaştırma (Ed. Diken İ.H.), Pegem Akademi Yayınları: Ankara.

Ders Kaynakları

Abdurrahim K. (1994) Fen Bilgisi Yardımcı Ders Kitabı erdem yayınları. İstanbul.
Akgün, Şevket (2000). Öğretmen adaylarına Fen Bilgisi Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Berna Gücüm,Fitnat Kaptan ve Şefik Yaşar (1998).Fen Bilgisi Öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi İlköğretim Lisans Tamamlama Programı. Ünite 1.2.3.4.5.
Kaptan, Fitnat (1998).Fen Bilgisi Öğretimi. Ankara:Anı Yayıncılık.
Şahin, Fatma (2000). Okul Öncesinde Fen Bilgisi Öğretimi ve Aktivite Örnekleri. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
Kırcaali-İftar, Gönül; Türküm, Sibel; Ceyhan, Esra ve Ceyhan, Aykut (2005). Gelişim ve Öğrenme. Anadolu üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 107
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,28
Dersin AKTS Kredisi 4