Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bireysel Farklılıklara ve Engel. Yönelik Tutumlar ZEE 103 1 4 + 0 4 8
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EDA DEMİRHAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ahmet FİDAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı, bireysel farklılıklar, engellilere yönelik tutumların nasıl oluştuğu ve nasıl değiştirilebileceği konularında uygun bilgi ve becerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Çeşitli yönlerden insan gelişimi (bilişsel, sosyal, psikolojik, ahlakî, fiziksel v.b.)
Bireysel farklılıklar ( zeka, kişilik, öğrenme stilleri), tutumlar, davranışlar, tutumların gelişimini, engellilere yönelik tutumlar, engellilere yönelik olumsuz tutumların değiştirilmesine yönelik uygulamalar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler bireysel farklılıklarla ilgili kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Öğrenciler kalıtım ve çevre bağlamında bireysel farklılıkları değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Öğrenciler, bireysel farklılıkları özel eğitime muhtaç çocuklar açısından değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Öğrenciler tutumların nasıl oluştuğunu tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Öğrenciler engelli bireylere yönelik tutumlar ve nedenleri konusunda tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Öğrenciler engellilere yönelik tutumların değiştirilmesi sürecini açıklar. Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Birey ve Bireysellik, Bireysel Farklılıklar Kaynakların ilgili bölümleri
2 Psikoloji ve kişilik kuramları Kaynakların ilgili bölümleri
3 Psikodinamik kuramlar Kaynakların ilgili bölümleri
4 Davranışçı ve bilişsel kuramlar Kaynakların ilgili bölümleri
5 İnsancıl/varoluşçu kuramlar Kaynakların ilgili bölümleri
6 Tutum, tutumların kaynakları Kaynakların ilgili bölümleri
7 Tutumların işlevleri ve değerlendirilmesi Kaynakların ilgili bölümleri
8 Ara Sınav
9 Tutum değişim kuramları Kaynakların ilgili bölümleri
10 Bireysel farklılıklar ve tutumlar bağlamında engel ve yetersizlik kavramları Kaynakların ilgili bölümleri
11 Engellilere yönelik tutumlar Kaynakların ilgili bölümleri
12 Engellilere yönelik tutumların kaynakları ve sonuçları Kaynakların ilgili bölümleri
13 Engellilere yönelik tutum araştırmaları Kaynakların ilgili bölümleri
14 Final Sınavı
Kaynaklar
Ders Notu

Özyürek, M. (2007). Tutumlar ve Engellere Yönelik Tutumların Değiştirilmesi, Ankara: Kardeş Kitap ve Yayınevi.Yazgan İnanç, B. ve Yerlikaya, E. E. (2008). Kişilik Kuramları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.

Ders Kaynakları

Kuzgun, Y., & Deryakulu, D. (2004). Bireysel farklılıklar ve eğitime yansımaları. Eğitimde bireysel farklılıklar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Cüceloğlu, D. (2013). İnsan ve Davranışı: Psikolojinin Temel Kavramları.(27. Basım). Remzi Kitabevi: İstanbul.

Olçay-Gül, S. (2012). Engellilere yönelik tutumlar. IH Diken. Engellilere yönelik tutumlar, 50-85.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 9 9
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 205
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8,2
Dersin AKTS Kredisi 8