Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları EBE 307 5 4 + 7 8 11
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURSAN ÇINAR
Dersi Verenler Prof.Dr. SEVİN ALTINKAYNAK, Prof.Dr. NURSAN ÇINAR, Dr.Öğr.Üyesi DİLEK MENEKŞE, Arş.Gör.Dr. SİNEM YALNIZOĞLU ÇAKA, Arş.Gör.Dr. ÖZGE KARAKAYA SUZAN,
Dersin Yardımcıları

Prof.Dr.Nursan Çınar, Arş. Gör. Dr. Dilek  Menekşe, Arş.Gör. Sinem Yalnızoğlu Çaka,Arş. Gör. Özge Karakaya Suzan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çocuk sağlığını koruma ve geliştirme, çocukta sık karşılaşılan semptomları tanıma, Çocuğa özgü hemşirelik uygulamalarını yapabilme ve sistemlere göre çocuk hastalıklarını bilme ve bakımını yapabilme yeterliliğini öğrenciye kazandırmak.

Dersin İçeriği

Çocuk sağlığını koruma ve geliştirme, sağlıklı çocuğu ve sağlıktan sapma durumunu tanıma, çocuğa özgü hemşirelik uygulamalar, büyüme-gelişme ve çocuk beslenmesi, çocukta sık karşılaşılan semptomlar, sistemlere göre çocuk hastalıkları ve bakımı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarında aile merkezli bakım verir ve aileye danışmanlık yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Performans Görevi,
2 Kanıt temelli çocuğa özgü uygulamaları yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Sınav , Performans Görevi,
3 Sağlıklı çocukta, normal büyüme ve gelişmeyi değerlendirebilir ve normalden sapmaları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Sınav , Performans Görevi,
4 Çocukluk çağında sağlıklı beslenmeyi ve beslenme bozukluklarında bakım ilkelerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
5 Çocuk sağlığını korumada öneme sahip çocukluk çağı aşılarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Performans Görevi,
6 Yenidoğanın değerlendirilmesini yapar ve bakımını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Sınav , Performans Görevi,
7 Çocuklarda acil durumları tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Performans Görevi,
8 Çocukta sık karşılaşılan semptomları açıklar ve örnek verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Performans Görevi,
9 Çocuk yaş grubunda en çok görülen hastalıkları sistemlere değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav , Performans Görevi,
10 Çocuk hastanın güvenliğini sağlamaya yönelik yaklaşımları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
11 Çocukta fiziksel sağlığı değerlendirme yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Sınav , Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocuğa bakım veren ebelerin Amacı, temel özellikleri, işlevleri
2 Kanıt temelli çocuğa özgü uygulamalar
3 Çocukluk çağında beslenme, beslenme bozuklukları ve bakımı
4 Büyüme- gelişme bozuklukları ve bakımı
5 Çocukluk çağı aşıları
6 Yenidoğanın değerlendirimesi ve bakımı
7 Çocuk aciller ve bakımı
8 Solunum sistemi hastalıkları ve bakımı
9 Sindirim sistemi hastalıkları ve bakımı
10 Üriner sistem hastalıkları ve bakımı, Kan ve neoplastik hastalıkları ve bakımı
11 Kalp hastalıkları ve bakımı
12 Endokrin sistem hastalıkları ve bakımı
13 Sinir sistemi hastalıkları ve bakımı
14 Çocukta sık görülen semptomlar ve güncel hastalıklar
Kaynaklar
Ders Notu

Unpublished lecture notes

Ders Kaynakları

1- Dağoğlu T.,Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik, Yenilenmiş İkinci Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.

2- Gordon CM, Katzman DK, Rosen DS, Woods ER. (2008). Adolescent Health Care A Pratical Guide, L. S. Neinstein (Ed). Fifth Edition, Lippincott Williams & Wilkins.

3- Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. (2010). Child Health Nursing Partnering With Children & Families, Co: Pearson Education, Second Edition, New Jersey.

4- Törüner E, Büyükgönenç L. (2012). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları, Göktuğ Yayıncılık, Ankara.

5- Duygu Sönmez Düzkaya, Nurhan Özata Keskin, Hafize Akay, Kadriye Doğru Evcimen, Tülay Yakut (2015). Çocuk Hemşireliği Protokolleri. NOBEL TIP KİTABEVLERİ

6- Çavuşoğlu H.(2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Çilt 1 genişletilmiş 9. baskı,Cilt 2 genişletilmiş 8.baskı, Sistem Ofset.

7- Weiner, G. M., Zaichkin, J., American Academy of Pediatrics, & American Heart Association. (2017). Textbook of Neonatal Resuscitation (NRP).

8- Neyzi O, Ertuğrul T. (2010). Pediatri, 4. Baskı, 1. Cilt İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi.

9- Savaşer S., Yıldız S.(2009). Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.

10- Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (2013). Pediatri Hemşireliği, Akademisyem Tıp Kitabevi, Ankara.

11- Hockenberry, M. J., Wilson, D., & Rodgers, C. C. (2016). Wong's essentials of pediatric nursing. Elsevier Health Sciences.

12- Ball, J. W., Bindler, R. C., Cowen, K., & Shaw, M. R. (2016). Principles of pediatric nursing: Caring for children. Pearson.

13- Kuğuoğlu S, Demirbağ C. (Ed.)(2015) Aile Temelli Sağlık Yaklaşımı. Akademisyen Kitabevi.

14- Ward, S., & Hisley, S. (2015). Maternal-Child Nursing Care Optimizing Outcomes for Mothers, Children, & Families. FA Davis.

15- Breastfeeding: A Guide for the Medical Profession, 8thedition, by Ruth A. Lawrence and Robert M. Lawrence.Elsevier, Saunders, Mosby, Churchill, 2016. ISBN9780323357760.

16- Goran, M. I., & Sothern, M. S. (Eds.). (2016). Handbook of pediatric obesity: Etiology, pathophysiology, and prevention. CRC Press.

17- Alan R. Fleischman (2016). Pediatric Ethics: Protecting the Interests of Children. Oxford University Press.

18-Kimberlin, D. W., Brady, M. T., Jackson, M. A., & Long, S. S. (2015). Red Book, (2015). American academy of pediatrics.

19-Emine Gerçek, Nurdan Akçay Didişen, Seher Sarıkaya Karabudak (Çeviri edt)  (2017). Anne Sütü Alan Bebeklerde EMME BECERİLERİNİ DESTEKLEME. Nobel Yayın Dağıtım

20-Ebru K. Törüner, Prof. Dr. Lale Büyükgönenç (2017). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları.

21- Zeynep CONK, Zümrüt BAŞBAKKAL, Hatice BALYILMAZ, Bahire BOLIŞIK (2013). Pediatri Hemşireliği. AKADEMİSYEN KİTABEVİ

22-Görak G, Çınar N. Çocukta Fiziksel Sağlığı Değerlendirme (Hemşire ve Ebeler için Rehber) . Nobel Tıp Kitapevleri, 2018. İstanbul

23- Çınar N. (2019) (Editör) ANNE SÜTÜ VE EMZİRME Anneler Sordu Biz Cevpladık, Birinci Baskı, Gece Akademi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
7 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 10 20
Performans Görevi (Uygulama) 14 7 98
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 248
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,92
Dersin AKTS Kredisi 11