Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Görüntü İşleme EBO 440 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Her türlü bilginin sayısallaştırıldığı günümüzde, özellikle görüntülerin sayısallaştırılması işlemi de artmıştır. Görüntülerin sayısallaştırılması ise günlük hayattan akademik alandaki birçok çalışmanın ilgi odağı olmuştur. Gerek eski/zarar görmüş resimlerin görüntü işleme teknikleri ile yenilenmesi gerekse de otomasyon sistemleri, güvenlik sistemleri vb. alanlardaki kullanımı sayesinde popüler bir konu olmuştur.

Bu derste öğrencilerin temel görüntü işleme tekniklerini öğrenmesi, basit algoritmalar geliştirebilmesi, bunun içinde gerekli bilgisayar yazılımlarını kullanmayı öğrenmesi hedeflenmektedir.


Bu derste ögrencilerin görüntü islemeyi ögrenip, endüstriyel bir uygulamaya yönelik bir bilgisayar görmesi yazilimini; yapabilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Görüntü işlemenin temelleri, Görme olayının oluşumu, Bilgisayarda görüntü oluşturmak, Sayısal görüntünün temelleri, Görüntü iyileştirme teknikleri, Sayısal görüntüler için temel filtreleme teknikleri, Uygulamalar.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Görüntü elde etmek için kullanılan donanım elemanlarını inceleyerek görüntü sistemlerini tasarlayabilir. Anlatım, Sınav , Sözlü Sınav,
2 İnsan görme sisteminde bir görüntünün nasıl oluştuğunu anlamak için görme sistemini, renkleri inceler ve görüntü sistemleri ile ilişkilendirir. Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav ,
3 Sayısal görüntüyü anlamak için sayısal görüntüyü oluşturan temel elemanları/ifadeleri tanır. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Örnek Olay, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sözlü Sınav, Ödev, Sınav ,
4 Görüntü işlemeyi anlamak için temel görüntü işleme tekniklerini inceler ve karşılaştırır. Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Anlatım, Sınav , Ödev,
5 Görüntü işleme tekniklerini kullanabilmek için basit, temel algoritmaları yazar ve sonuçları inceler. Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Gösteri, Proje / Tasarım, Sınav , Ödev,
6 Görüntü işleme tekniklerini uygulamaya dökebilmek için belli bir amaca yönelik bir sistemi tasarlar ve sonuçlarını yorumlar. Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması, Ödev, Proje / Tasarım, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel görüntü işleme teknikleri
2 Görme olayının oluşumu, renk modelleri
3 Görüntü algılama ve yakalama, niceleme ve örnekleme
4 Matlab Yazılımında görüntü analizi
5 Sayısal görüntünün temelleri, piksel ve komşulukları
6 Görüntü iyileştirme teknikleri, uzamsal boyut
7 Histogram işlemleri
8 Aritmetik işlemler ile görüntü iyileştirme
9 Uzamsal filtreleme teknikleri
10 Uzamsal filtreleme teknikleri
11 Uzamsal boyutta görüntü keskinleştirme
12 Bileşik uzamsal görüntü iyileştirme teknikleri
13 Matlab uygulamaları
14 Matlab uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. GONZALEZ R.C., WOODS R.E., and ADDINS S.L., Digital Image Processing Using Matlab, Pearson Education Inc., New Jersey, 2004.
2. GONZALEZ R.C., WOODS R.E., Digital Image Processing, Prentice Hall
Upper Saddle River, New Jersey, 2002.
3. AWCOCK G.J. and THOMAS R., Applied Image Processing, McGrow-Hill, Inc., 1996.
4. JAHNE B., Digital Image Processing, Springer-Verlag, 2005, Netherlands.
5. DAVIES, E.R., Machine vision: Theory, Algorithms, Practicalities, Academic Pres, 1997.
6. LOW A., Introductory Computer Vision and Image Processing, McGrow-Hill, 1991, ENGLAND.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bilgisayar teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Bilgisayar teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Bilgisayar teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak.
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek.
10 Bilgisayar teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 65
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 25
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5