Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İstatistik ve Olasılık IST 206 4 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri Matematik I-II
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ASLAN ÇOBAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Temel İstatistik teknikler hakkında bilgiler vermek, bu çerçevede verilerin derlenip düzenlenmesi ve basit istatistik tekniklerle analizlerinin yapılması, rassal olayların olasılıkları ve değişkenler arası ilişkilerin analiz edilmesi.
Dersin İçeriği Temel kavramlar, Verilerin Seriler ve Grafiklerle gösterimi, Merkezi Eğilim Ölçüleri, Sapma Ölçüleri, Asimetri ve Basıklık Ölçüleri, Küme Teorisi, Sayma Teknikleri ve Olasılı Hesapları, Olasılık Dağılımları, Kesikli ve Sürekli Olasılık Dağılımları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ana kütle ve örnek kavramları Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 Veri derleme, düzenleme ve grafikle gösterim Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Verilerin betimsel istatistiklerle tanımlayarak yorumlar yapabilir Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
4 Olaylar ve olasılıkları hakkında çözümler yapar Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
5 Olasılık dağılımlarını kullanarak olayları analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
6 Değişkenler arası ilişkileri analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, Temel kavramlar
2 Veri Toplama, Verilerin Düzenlenmesi, Veri Analizi
3 Grafikler, Zaman serileri
4 Merkezi Eğilim Ölçüleri: Analitik ortalamalar (Aritmetik ortalama, Geometrik ortalama, Harmonik ortalama, Kareli ortalama)
5 Merkezi Eğilim Ölçüleri: Analitik olmayan ortalamalar ( Mod, Medyan, Kartil, Desil ve Santiller)
6 Merkezi Dağılım Ölçüleri (Sapma Ölçüleri)
7 Asimetri ve Basıklık Ölçüleri
8 Kümeler ve Sayma Teknikleri
9 Olasılık Teoremleri
10 ARA SINAV
11 Şartlı Olasılık ve Bayes Teoremi
12 Olasılık Fonksiyonları
13 Kesikli Olasılık Dağılımları
14 Sürekli Olasılık Dağılımları
Kaynaklar
Ders Notu [1] Gözükızıl,Ö.F., Yaman,M., Olasılık problemleri, Sakarya Kitabevi, 2005.
Ders Kaynakları [1] Akdeniz, F. İstatistik ve Olasılık, A.Ü yayınları, 1995.
[2] Cevdet Cerit, Olasılık, İstanbul .
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bilgisayar teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak.
1 Bilgisayar teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek.
2 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
3 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak.
4 Bilgisayar teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak.
4 Bilgisayar teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Bilgisayar teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
5 Bilgisayar teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak.
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. X
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak.
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. X
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek.
10 Bilgisayar teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak.
10 Bilgisayar teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 93
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,72
Dersin AKTS Kredisi 4