Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İstatistik | EKO 204 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Matematikte dört işlem, polinomların türevi ve integrali yeterli. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA AKAL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA AKAL, |
Dersin Yardımcıları | Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin sayısal verilerle düşünmesine ve sayıların arkasında yatanları anlayarak yorumlamasına yardımcı olmayı, öğrencinin gerekli olduğu durumda uygun veri çözümleme yöntemini seçerek kullanabilme becerisini geliştirmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders veri analiz etme yöntemlerini, sayısal verileri inceleyen kuram ve teknikleri, iktisadi endeksleri, Olasılık dağılımlarının ve ihtimal hesaplarının yapılması,ve bunların iktisat, işletme ve yönetim faaliyetlerinde kullanıldığı alanları bilgilendirmeyi kapsar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İstatistiğin iktisatçılar için önemini tanır | Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
2 | veri toplama ve sınıflandırmayı yapabilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
3 | serileri sınıflandırır | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
4 | seriyi açıklayıcı eğilimsel istatistikleri hesap eder | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
5 | açıklayıcı istatistikler arasındaki farkları tanır | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
6 | açıklayıcı istatistiklerin nerede ne için kullanımını bilir ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
7 | endeks hesaplamalarını yapar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
8 | endekslerin kullanıldığı yerleri bilir | Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
9 | gerçek hayatta endeks kullanımlarını tanır ve yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
10 | seri ve olasılık bölünmesini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
11 | olayların olasılık hesabını yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
12 | olasılık bölünmelerinin nerede kullanıldığını tanır | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
13 | olayların olasığını hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
14 | ikili dağılımları tanır | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
15 | ikili dağılımlar arasındaki ilişkiyi ortaya koyar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğin önemi, veri kaynakları, temel kavramlar, tablo ve grafikler | Serper, Ö.(2014), bölüm 1,2,3,4 |
2 | Ortalamalar: Duyarlı Ortalamalar | Serper, Ö.(2014),bölüm 6, 93-121, Özkan, Y. ilgili bölümler |
3 | Ortalamalar: Duyarlı Olmayan Ortalamalar | Serper, Ö.(2014), bölüm 6, 121-156, Özkan, Y. ilgili bölümler |
4 | Değişkenlik ve bölünme şekli: Değişkenlik, ölçüleri | Serper, Ö.(2014), bölüm 7, 157-181, Özkan, Y. ilgili bölümler |
5 | Değişkenlik ve bölünme şekli: Toplanma Oranı, asimetri ve basıklık ölçümleri | Serper, Ö.(2014), bölüm 7, 184-218, Özkan, Y. ilgili bölümler |
6 | Oranlar ve İndeksler: Mekan, Zaman, sabit ve değişik esaslı indeksler ve indekler arası geçişler | Serper, Ö.(2014), bölüm 8, bölüm 9, Özkan, Y. ilgili bölümler |
7 | İndeksler: basit ve bileşik fiyat ve miktar indeksi hesaplama yöntemleri | Serper, Serper, Ö.(2014), bölüm 9, Özkan, Y. ilgili bölümler |
8 | İndeksler: Tartılı fiyat ve miktar indeksi hesaplama yöntemleri | Serper, Ö.(2014), bölüm 9, Özkan, Y. ilgili bölümler |
9 | ARASINAV | |
10 | Olasılık ve bölünmeleri | Serper, Ö.(2014), bölüm 10, 281-301, Özkan, Y. ilgili bölümler |
11 | Olasılık ve bölünmeleri | Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. ilgili bölümler |
12 | Özel Olasılık Bölünmeleri: Binom, hipergeometrik, Poisson vs. | Serper, Ö.(2014), Özkan, Y. ilgili bölümler |
13 | Birlikte Dağılımlar, korelasyon | Öğretim üyesi ders notları, John Freund Matematiksel İstatistik |
14 | Korelasyon | Öğretim üyesi ders notları, John Freund Matematiksel İstatistik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
Serper, Ö.(2014), Uygulamalı İstatistik, Bursa:Ezgi Kitabevi |
Ders Kaynakları |
Özsoy, O. (2005), İktisatçılar ve İşletmeciler için İstatistik, Ankara:Siyasal Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | ||||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. | ||||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. | ||||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi ve politikası hakkında bilgili olma. | ||||||
5 | İktisadın sosyal bir bilim olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. | ||||||
6 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | ||||||
7 | Genel işletme yönetimi, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | ||||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | ||||||
9 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. | ||||||
10 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde muhasebe bilgisine sahip olma. | ||||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 90 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |