Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalışma Hayatında Ergonomi | CEK 256 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ABDURRAHMAN BENLİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Özge Alev SÖNMEZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini,fizyolojik kapasite ve toleranslarını gözönünde tutarak endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psikososyal stresler karşısında sistem verimliliği ve insan-makine-çevre uyumunun temel yasalarını ortaya koymaya çalışalarak çok disiplinli bir araştırma ve geliştirme alanıyla bu konuda bilgi sahibi olma ve bunun işyerinde pratik olarak kullanma becerisine sahip olma amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | İnsan-makine-çevre bağlantısının sonuçlarının ve uygulamalarının araştırılması ve en uygun çalışma ortamının nelere bağlı olduğunun gösterilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini, fizyolojik kapasite ve toleranslarını tanımlar | Anlatım, | Sınav , Ödev, |
2 | Endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psiko-sosyal stresler karşısında sistem verimliliğini sürdürücü politikalarının neler olabileceğini araştırır ve analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
3 | İnsan-makine-çevre uyumunun hangi koşullara bağlı olduğunu tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
4 | İnsan-makine-çevreye uygun çalışma yeri tasarımı ve düzenlemesini önerir | Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
5 | Gürültü ve titreşimin nedenlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
6 | İş kazaları, stres ve işe devamsızlık konularını nedenleri ve sonuçları ile değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ergonomiye Giriş | Özkul (1996) Giriş Bölümü |
2 | İnsan-Makina Sistemleri | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
3 | Ergonomik Açıdan İnsan | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
4 | İnsan Çalışması ve Özellikleri | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
5 | İş Organizasyonu | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
6 | Gürültü ve Titreşim | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
7 | Ara Sınav | |
8 | İklim, Aydınlatma ve Toz | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
9 | Fabrika Ziyareti | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
10 | Çalışma Yerinin Düzenlenmesi | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
11 | İş Kazaları ve İnsan | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
12 | Stres ve Kurtulma Yöntemleri | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
13 | İşe Devamsızlık ve Nedenleri | Özkul (1996) İlgili Bölüm |
14 | Ergonomi ve Sonuçları | Özkul (1996) Sonuç Bölümü |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Özkul, A. Ekrem (1996) Ergonomi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslar arası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları çalışma ortamında kullanabilme | X | |||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme | X | |||||
3 | Sosyal adalete değer verebilme ve sosyal adalet bilincine sahip olma | X | |||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade edebilme, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olma | ||||||
5 | Eleştirel düşünebilen, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütebilme, farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olmakla beraber inisiyatif de kullanabilme | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma. | ||||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olma; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgilenme ve bu yazılımları kullanabilme becerisini kazanma | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |