Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Amerikan Dış Politikası | ULI 454 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ÜNAL TÜYSÜZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. YILDIRIM TURAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yakın tarihin ve günümüz Uluslararası İlişkiler Politikasına yön veren Amerika Birleşik Devletlerinin dış politikası hakkında uzmanlaşmak isteyen öğrencilere detaylı bilgi vermek. |
Dersin İçeriği | Bu derste öncelikle Amerikan dış politikasında süregelen gelenek ve bunun bugünkü dış politika karar sürecine etkisi ele alınacaktır. Bu süreçte özellikle 20 yüzyılın ilk çeyreğinde Avrupa coğrafyasında gündeme gelen önemli gelişmeler karşısında ABD dış politikasındaki tedirginliğin sürdürülmeye çalışılmasının nedenleri irdelenecek. İki savaş arası meydana gelen gelişmelerin Washington’daki karar vericilerin Avrupa’daki gelişmelere müdahil olunması kararı incelenek. İkinci Dünya Savaşı ile birlikte kendisini bir Avrupa gücü olarak bulan ABD’nin Truman’la öne çıkan müdahaleci geleneğinin ne kadar Monroe ile başalatılan geleneğe uyduğunun inceleneceği derslerde ABD başkanlarının dış politikalarını doktrin adı altında nasıl belirlediklerini, bunda Kongre’nin, baskı gruplarının, kamu oyunun, bürokrasinin, başkanın ve diğerlerinin etkisinin ne düzeyde olduğu incelenecek. Soğuk Savaş sonrası gelişmelerin ABD dış politisındaki etkisi ve yeni bir uluslararası sistemin oluşturulması çabasında Washington’un çabalarının 11 eylül ile birlikte aldığı yön ve uluslararası alanda Amerikan müdahaleciliğinin aldığı boyut ve bunun yarattığı sorunlar tartışılacak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Amerikan dış politikası hakkında detaylı bilgiye sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
2 | II. Dünya Savaşı sonrası ve günümüz uluslararası ilişkileri anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Amerikan Dış politikasını tahlil eder. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
4 | Amerikan Dış politikasının yöntemlerini tahlil eder. | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Sözlü Sınav, |
5 | Amerikan Dış politikasının önceliklerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
6 | Küresel politikalarda etkili olan bu gücün varlığını irdeler. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Amerikan dış politikasında geleneğin etkisi. Amerikan dış politikasında değerler ve politikalar. (Monroe, Wilson). | |
2 | Global müdahale ve Soğuk Savaş’ın ortaya çıkışı. | |
3 | Tahdit (Containment) politikası, Soğuk Savaş döneminde mütabakat ve buna karşı çıkış süreci (Küba, Vietnam). | |
4 | Vietnam Sonrası dış politika: Realizmden İdealizme, İdealizmden Realizme. | |
5 | Nixon-Kissinger yılları detant (yumuşama) dönemi (1969-76). | |
6 | Carter-Reagan yılları: Karşılıklı bağımlılıktan ikinci soğuk savaş dönemine (1977-1988). | |
7 | Tahdit döneminin aşılma sürecine girilmesi: Bush-Clinton yılları. (Soğuk Savaş sonrası dış politika). | |
8 | Bürokrasinin dış politikadaki rolü. | |
9 | Ara sınav | |
10 | Kamu oyu, Çıkar grupları, Medya, Kongre, İstihbarat, Dışişleri Bakanlığı, Ordu, Beyaz Saray dış politika sürecinde ne tür röl oynar? | |
11 | George W. Bush: 11 eylül ve Hegemonyanın yeniden inşası sürecine geçiş. | |
12 | Washington’un Hegemonyasını sürdürmede Büyük Orta Doğu Projesi’nin önemi. | |
13 | Obama dönemi Amerikan dış politikası. | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
1- Amerikan Dış Politikası, AOF yayınları, Anadolu Üniversitesi |
Ders Kaynakları |
1- R.A. Pastor, How the Great Powers Shape the World. A Century’s Journey, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | X | |||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | ||||||
14 | Uluslararası Güvenlik sorunlarını ve bu alana ilişkin teorik yaklaşımlarını inceleme | ||||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |