Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyoloji SBK 101 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK
Dersi Verenler Prof.Dr. BÜNYAMİN BEZCİ, Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ensar Kıvrak

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Toplumsal olay ve olguları sosyolojik bakış açısına göre ele almak, anlamak ve eleştirel bir perspektiften yeniden anlamlandırmak bu dersin temel amacıdır. Ayrıca sosyolojinin tüm diğer disiplinlerle ilişkisinin getirdiği etkileşimle kavram ve fikirleri incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek, yerel ve küresel sorunları tanımlamak için sosyolojik bir bakış açısının kazanılması diğer bir amaçtır. En nihayetinde de sosyolojinin disiplinlerarası bakış açısının edinilmesiyle öğrencinin kendi alanındaki gelişmeleri farklı yöntemlerle ele alabilmesine yönelik bakış açısının kazanılması da dersin pratik amaçlarından biri olacaktır

Dersin İçeriği

Ders, bilimsel bir disiplin olarak sosyolojinin tanımı, sosyolojik bakış açısı, sosyolojide baskın olan kuramsal yaklaşımlar, toplumsal etkileşim, tabaklaşma, sınıf, yoksulluk ve dışlanma, küresel eşitsizlik, ırk, etnisite, göç, modern toplumlarda din, örgütler ağlar, medya, eğitim, ekonomik yaşam, siyaset, kentler, çevre ve risk gibi konuları kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyolojik düşünme, anlama ve anlamlandırmayı kazanır ve eleştirel bir bakış açısıyla ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Sosyal olguları, toplumla ilgili kavramları açıklar, toplumsal kurum ve kuramları irdeler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Sosyolojik araştırma süreçlerinde kullanılan veri toplama ve analiz etme yöntemlerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Yerel ve küresel anlamda toplumsal kurumların (din, eğitim, siyaset, ekonomi vb.) özelliklerini ve gelişmelerini açıklar, sorunlarını analiz eder, çözüm arayışları konusunda bilgi birikimi ve yetkinlik kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Toplumsal değişim ve gelişimi belirleyen yapıların işleyişini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Sınıf, ırk, etnisite ve toplumsal cinsiyet gibi toplumsal tabakalaşmanın farklı boyutları konusunda sosyolojik bir bakış açısına sahip olur, bu konuların yerel ve küresel düzlemde meydana çıkardığı olumsuzlukların sonuçlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Modern toplumsal örgütlenmenin toplum ve birey üzerindeki etkisini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 Küresel sorunları meydana getiren toplumsal ve siyasal dinamiklerin meydana geliş süreçlerini kavrar, yerel ve küresel anlamda risk oluşturan gelişmelerin engellenmesi konusunda bir tutum sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
9 Sosyolojinin kazandırdığı bakış açısını kendi çalışma alanında yardımcı bir unsur olarak kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyoloji nedir? Sosyolojik bakış açısı, sosyolojik düşüncenin gelişimi. Anthony Giddens, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 36-63; İhsan Sezal, (2003), neden Sosyoloji”, Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, 3. Baskı, ss.1-10; Ayşe Durakbaşa Tarhan, “Sosyo
2 Sosyolojide kuramsal düşünme, kuramlar, kuramsal yaklaşımlar ve düşünürler Anthony Giddens, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 136-162; İhsan Sezal, (2003), neden Sosyoloji”, Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, 3. Baskı, ss.1-10;, Ayşe Durakbaşa Tarhan, “So
3 Değişen dünya, modernite öncesi ve sonrası toplumlar, toplumsal değişim, sanayi toplumu, küreselleşme, Anthony Gıddens, , (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 64-105; Özer İnan (2003), “Toplumsal Gelişme ve Değişme”, Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, 3. Baskı, ss.559-589; Esma Durugön
4 Tabakalaşma, tabakalaşma kuramları, sınıf, toplumsal sınıf ayrımları ve toplumsal hareketlilik Anthony Gıddens, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 336-381; Sibel Kalaycıoğlu (2003), “Toplumsal Tabakalaşma”, Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, 3. Baskı, ss.242-259
5 Yoksulluk, yoksulluk ölçümleri, toplumsal dışlanma, suç ve toplumsal dışlanma, refah devleti Anthony Gıddens, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 382-426; Tülin Günşen İçli (2003), “Toplumdan Kopuş Suç ve Şiddet”, Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, 3. Baskı, ss.498-558
6 Küresel ekonomik eşitsizlik, yoksul ve zengin ülkelerde sosyolojik özellikleri, kalkınma kuramları, demografik dünyadaki demografik değişim ve dinamikler. Anthony Gıddens, (2008), Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 428-477;528-571; Ercan Tatlıdil, (2003), “Kentleşme ve Göç” Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara,3. baskı ss.326-361
7 Medya, medya üzerine kuramsal yaklaşımlar, medyanın etkileri ve medya denetimi. Anthony Gıddens, , (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 629-678;
8 Toplum ve Eğitim, Modern Toplumda Din ve Sekülerlik Anthony Gıddens, , (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss.729-786; 577-627; Osman Konuk, , (2003)“Toplum ve Eğitim”, Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara,3. Baskı, ss.260-292; Abdurrahman
9 Aile, toplumsallaşma, toplumsal etkileşim. Anthony, Giddens (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 164-242; İhsan Sezal (2003), “Toplum ve aile”, Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, 3. Baskı, ss.134-165.
10 Örgütler, bürokrasi, örgütsel değişim ve yönetimde dönüşüm, toplumsal ağlar, toplumsal sermaye Anthony, Giddens (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 681-727.
11 Çalışma ve ekonomik yaşam, Çalışma ve toplumsal cinsiyet, işsizlik olgusu ve toplumsal düzen Anthony, Giddens, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss.789-837; Veysel Bozkurt, (2003), “Toplum ve İktisat” Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, 3. Baskı, ss.200-240.
12 Siyaset Sosyolojisi: siyaset, hükümet devlet, demokrasi, ulusçuluk ve modern toplumlar, terörizm Anthony, Giddens, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss.889-941; Aykut Çelebi (2003), “Toplum ve Siyaset” Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, 3. Baskı, ss.166-199.
13 Kentliliğin Kuramlaştırılması, Şehrin Gelişimi, Şehirleşme ve Kürselleşme Anthony, Giddens, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 943- 987.
14 Sosyolojik bir konu olarak çevre, sürdürülebilir kalkınma, küresel risk toplumu, teknoloji ve gelecek Anthony, Giddens, (2008) Sosyoloji, Yayıma Hazırlayan Cemal Güzel, Kırmızı Yayınları, İstanbul, ss. 989-1019; Muammer Tuna, (2003), “Toplum ve Çevre” Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, 3. Baskı, ss.362-393.
Kaynaklar
Ders Notu

Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler

Ders Kaynakları

Aydın, Mustafa, (2004)Bilgi Sosyolojisi, Açılım Kitap, İstanbul, ss. 41-102,Özlem, Doğan, (2003) Bilim Felsefesi, İnkılap, İstanbul, ss.17-167.
Fıchter, Joseph, (2002) Sosyoloji Nedir? Çeviren Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara, ss. 1-17
Edles, L. Desfor,(2005) Uygulamalı Kültürel Sosyoloji, Çeviren Cumhur Atay, Babil Yayınları, İstanbul, ss.5-31,
Özkalp, Enver, (2001) Sosyolojiye Giriş, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, ss.93-107
Ülken, H. Ziya, (2001) Bilgi ve Değer, ikinci baskı,Ülken Yayınları, İstanbul, 186-388,
Kuçuradi, İoanna, (1971) İnsan ve Değerleri, Yankı Yayınları, İstanbul, 7-147.
Bottomore. T.B.(tarihsiz) Toplumbilim 3. Basım, Türkçesi, Ünsal Oskay, Der Yayınları, İstanbul, ss.87-100, 185-204, 263-276
Bozkurt, Veysel, (2004) Sosyoloji, Alfa Yayınları, İstanbul, ss. 214-238,.284-305, 30-339,
Çelebi, Aykut, (2002) “Toplum ve Siyaset” Ed. İhsan Sezal, Sosyoloji, Martı Kitap ve Yayınevi, Ankara, ss.199-240
Samuel Koenig, (2000) Sosyoloji, Çevirenler, S. Sucu, O. Aykaç, Ütopya Kitabevi,İstanbul, ss.258-286
Kocacık, Faruk, (1997) Toplumbilim, Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları, Sivas, ss.90-101,

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip etmek
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olmak
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilmek
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olmak
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek niteliklere sahip olmak
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olmak
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilmek
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olmak
10 Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma
11 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilmek
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak
13
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6